Ontbreken LED dagrijverlichting

Vraag gesteld door FritsP op 08 december 2016

Ik heb in augustus een nieuwe Seat Alhambra FR line gekocht met Xenon verlichting. De auto is eind oktober geleverd. Op de website www.seat.nl/modellen/alhambra heeft vanaf minimaal de zomer t/m november in een groot blok gestaan "Bi-Xenon kpplampen met LED dagrijverlichting". Na de aflevering bleek dat er gewone dagrijverlichting aanwezig is, dat wil zeggen klassieke gloeilampen. Ik heb dit gemeld bij PON en na een tijdje aan het lijntje te zijn gehouden is dit via de dealer aangekaart. Ik krijg nu als antwoord van PON via de dealer "Helaas blijkt de communicatie op de website niet correct te zijn en dit zal worden aangepast.
Het is dus helemaal niet mogelijk om op de Alhambra LED dagrijverlichting te krijgen."

Nu heb ik deze nieuwe auto 52000 mede aangeschaft vanwege de LED dagrijverlichting, en ben dan teleurgesteld in de geboden oplossing namelijk geen. Wat zijn in dit geval mijn rechten? Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn de bestaande gloeilampen te vervangen door (goede) (canbus) LED lampen. Is dat iets waar PON aan mee zou kunnen/moeten werken?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht waarvan u mocht verwachten dat er LED verlichting aanwezig was. Dit blijkt na aflevering echter niet zo te zijn.

Als u een auto koopt met specifieke onderdelen of wensen is het verstandig om deze op te nemen op de koopovereenkomst. De uitvoering van een te leveren auto kan immers altijd wijzigen. Dit staat ook vaak vermeld in de informatie die vooraf wordt verstrekt.

U kunt afdwingen dat ontbrekende onderdelen alsnog worden geleverd als deze in de koopovereenkomst worden genoemd. Dit moet uiteraard, bijvoorbeeld technisch gezien, wel mogelijk zijn. Is dit niet mogelijk, dan is een vervangende schadevergoeding ook een optie. Er moet dan wel sprake zijn van een lagere waarde van de auto als gevolg van het ontbreken van led verlichting.

Alleen als u kunt aantonen dat bij het sluiten van de koop de led verlichting doorslaggevend was is het mogelijk om de koop te ontbinden.


Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.