Problemen met pas gekochte auto

Vraag gesteld door Banden net geen afkeur op 19 november 2015

Geachte heer/mevrouw,

Afgelopen zomer heb ik een andere auto gekocht ( VW Polo bluemotion uit 2010).
We hebben inmiddels al een aantal probleempjes met deze auto gehad.
In de 1e week wilde het raam aan de bestuurderskant niet meer open. Dit werd netjes door de verkoper gerepareerd. We hebben immers een half jaar garantie.
Vervolgens in de 3e of 4e week een motorstoring. Het gloeispiraal-lampje knipperde en het motorlampje bleef branden. Weer terug naar de verkoper. Storing verholpen, er werd gezegd dat er een sensor stuk was.
In dezelfde periode viel het ons op dat de auto erg naar rechts trok. Hier zijn we 3 keer mee terug geweest. Iedere keer werden de voorwielen omgeruild van links naar rechts en andersom. Omdat het probleem zich bleef voordoen, ben ik naar een andere garage gegaan. Bleken er 3 versleten banden onder de auto te zitten. Omdat de slijtage aan de binnenkant van de banden zat, is het mij tijdens de koop niet opgevallen. Weer terug naar de verkoper. Hij wilde de banden niet vergoeden. Het was volgens hem 'net geen afkeur en dus goed'. Ik heb de banden bij een andere garage laten vervangen (kosten € 210,-). Ook vertelde de andere garage dat de auto uitgelijnd moest worden. Ook maar direct gedaan. Dit was afgelopen oktober.
Nu zitten we eind november. Opnieuw een motorstoring. Zelfde verhaal, gloeispiraal-lampje knippert en motorlampje brandt. Ook brandt er nu een 3e lampje, die van het roetfilter. Ik denk dat de verkoper niets heeft gerepareerd, maar alleen de storing heeft gewist. Woensdag as. gaat de auto weer naar een andere garage. Mijn vraag is: kan ik de kosten van een eventuele reparatie verhalen op de verkoper? Ik heb nog garantie tot januari as. Ik heb geen vertrouwen meer in de verkoper en ook niet zoveel meer in de auto zelf.
De verkoper is auto Mekkes te Zweeloo (Dr.). Ook bij de recensies op de ANWB site staat deze verkoper niet erg hoog aangeschreven. Veel van dit soort gevallen.

Graag verneem ik uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Martin van Polen.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft dit jaar een gebruikte auto gekocht en er zijn wat problemen opgetreden. U heeft geen vertrouwen in het autobedrijf waar u de auto heeft gekocht. 

Om u te kunnen beroepen op garantie zult u toch de verkoper van de auto in de gelegenheid moeten stellen om het mankement te repareren. Als u op eigen gelegenheid naar een andere garage gaat, dan is de verkoper niet verplicht om die kosten te vergoeden. U kunt zich beroepen op garantie, het bedrijf is verlicht om mankementen die binnen de garantieperiode zijn ontstaan, kostenloos te verhelpen. Maar dan moeten ze die gelegenheid wel krijgen.