ik bezit een Dacia diesel 33-tpr-1. Vorige week heeft mijn automotor het begeven.

Vraag gesteld door jaapriadegroote op 19 januari 2018

Mijn auto heeft 131000 km gereden dus erg weinig voor een diesei.Nu heeft de dealer een gereviseerde motor aangeboden voor 4600 euro d.w.z. 25% korting. Is dat redelijk. Met vriendelijke groet, J.de Groote Adm.de Ruyterweg 515-2 1055MJ Amsterdam tel: 0206822597 of 0652405020

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto waarmee 131000 is gereden. De motor is nu stuk. De dealer biedt aan om een gereviseerde motor te plaatsen en wil daarbij 25% korting geven.U vraagt of dat redelijk is.

Bij de koop van een nieuwe auto heeft u garantie. Is de garantie voorbij, dan kunt u een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Wat u mag verwcahten hangt af van onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hierbij geldt "hoe ouder de auto, des te minder u mag verwachten".

Het gebrek moet in aanleg bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek na deze zes maanden dan zal in ieder geval moeten worden aangetoond dat de auto normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden

In uw geval betreft het een dieselauto. Uw auto heeft 131000 km gereden. Van een dieselmotor mag u bij goed onderhoud en normaal gebruik zeker het dubbele verwachten. De motor is dus te snel stuk gegaan. Het bouwjaar kan nog wel van invloed zijn.

U kunt de verkoper aanspreken omdat u niet zo snel na aankoop al deze reparatiekosten hoeft te verwachten. Het zou redelijk zijn als de verkoper een (aanzienlijk) deel van de kosten op zich zou nemen. U geeft aan dat de verkoper 25% van de kosten op zich wil nemen. Op grond van de gereden kilometers zou 50% redelijker zijn. De dealer/verkoper die u de auto heeft geleverd zal dit voor u op moeten lossen.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.