hoge administratiekosten verhuurbedrijf bij naheffing tol

Vraag gesteld door nostrum op 09 oktober 2018

Zonder dat geweten te hebben, heb ik in Engeland drie keer een tolbrug gepasseerd met een auto gehuurd van Alamo (via Expedia). Nu kreeg ik een brief van de lokale autoriteiten om alsnog de tolheffing (3x 2,50 euro) te voldoen (boetevrij), wat ik natuurlijk zal doen. Echter, intussen heeft Alamo drie keer 35 pond administratiekosten van mijn credit card afgehaald voor "verkeersboetes". Dit vind ik vreselijk onfair. Niet alleen vanwege de onevenredige hoogte van dat bedrag, maar vooral omdat ik onwetend was van het passeren van een tolbrug. Telefonisch word ik van het kastje naar de muur gestuurd tussen Expedia, Alamo en Enterprise. Bij Enterprise zeggen ze dat er tegen administratiekosten geen beroep aangeketend kan worden, en ze weigeren mij adresgegevens te sturen om een bezwaarschrift in te dienen.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gehuurd in Engeland. U heeft drie maal zonder dat u dit wist gereden op een wegdeel waar u tol had moeten betalen. U ontvangt drie boetes. Ook heeft u drie maal een rekening ontvangen van het verhuurbedrijf voor het doorgeven van uw gegevens.

Verhuurbedrijven rekenen kosten door voor extra administratieve handelingen zoals deze. Deze kosten moeten wel in de voorwaarden zijn opgenomen. Je kunt je inderdaad afvragen of het redelijk is om drie maal dit bedrag door te rekenen als er maar een maal gegevens zijn doorgegeven. Formeel en volgens de voorwaarden kan het echter wel.

U kunt uw vraag ook voorleggen aan het Europees Consumenten Centrum. Mochten zij grond zien om contact op te nemen met het verhuurbedrijf dan kan het ECC bemiddelen in uw zaak.