Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Garantie op grote beurt

Vraag gesteld door PeterLam op 15 januari 2016

Wij hebben onze Renault Espace uit 2005 vlak voor de kerst een grote beurt laten geven omdat we ermee op wintersport wilden. Tevens hebben we twee nieuwe winterbanden laten monteren. Twee dagen na de beurt sta ik stil met een lege accu, geholpen door de ANWB en terug naar de garage. Accu laten doormeten en ze gaven aan dat deze goed was. Drie dagen later sta ik weer stil en heb de accu maar laten vervangen.
Op de dag voor kerst zijn we vertrokken richting Oostenrijk en vlak voor Karlsruhe stop de auto ermee en staan we compleet stil. Opgepikt door de ADAC, vervangt vervoer enz enz.
NU is afgelopen maandag de renault bij de garage afgeleverd door de ANWB en is hij nagekeken. Nu blijkt de motor compleet is de soep te zijn gelopen, de koeling was leeg en de distributieriem is gebroken.
De kosten zijn nu hoger dan de waarde van de auto en heb ik dus een probleem.

Nu is mijn vraag of ik aanspraak kan maken op de garage ? Ik heb toch niet voor niets een grote beurt laten doen ?
Of heb ik gewoon pech ? Ook snap ik niet dat de koelvloeistof leeg was/is, dat zou toch gecheckt moeten zijn tijdens de beurt ?

Ik hoor graag van jullie.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Bij een beurt moeten alle vloeistoffen worden nagekeken. Koelvloeistof verlies je ook niet zomaar. Grote kans dat er sprake was van een lekkage oid.

Bij mij iets vergelijkbaars, ook vlak na een grote beurt motorschade.
Ik vraag me af of er bij de beurt niet iets is fout gegaan. Is achteraf niet meer te bewijzen, maar ben nu wel van garage gewisseld.



***

Reactie van Jos van der Drift:

U vraagt of er sprake is van van garantie op een grote beurt.

Wanneer het een Bovag aangesloten bedrijf betreft, is er sprake van 3 maanden garantie op arbeid en onderdelen. Wanneer de garage steken heeft laten vallen kunt u ze zo kort na de beurt aansprakelijk stellen. Er zal echter eerst aantoonbaar bewijs moeten zijn waaruit blijkt dat de garage een fout heeft gemaakt. Het is dus noodzakelijk dat de motor onderzocht wordt om vast te stellen wat er precies heeft plaatsgevonden. U meldt dat het koelsysteem leeg was waarvan de oorzaak natuurlijk belangrijk is om vast te stellen of dat verwijtbaar is. Ook het breken van de distributieriem speelt een essentiële rol. Wanneer is deze voor het laatst vervangen óf is het breken het gevolg van iets anders. U zou dus uw garage kunnen vragen naar hun diagnose wat en waarom dit heeft kunnen plaatsvinden.

U zou natuurlijk ook zelf het initiatief kunnen nemen door een expert in te schakelen om de motor te laten onderzoeken. Dat is wel financieel risico omdat expertise onderzoeken prijzig zijn en misschien niet het aantoonbaar bewijs oplevert. Misschien dat u een rechtsbijstandsverzekering heeft die het de moeite waard vindt er expert bij te halen. Mits het bedrijf bij de Bovag aangesloten is.

Gezien de leeftijd en de enorme motorische schade lijkt mij herstel geen optie. Misschien heeft al eerder óf juist onderweg de koppakking het begeven en is uiteindelijk de boel vastgelopen. Wat dat betreft past dat ook wel een beetje bij de reputatie van de Espace. De kans is dus groot dat u uw verlies moet nemen en u beter kunt investeren in een andere auto dan aan kostbare onderzoeken. Wellicht dat uw garage wél het oorzaak en gevolg verhaal kan achterhalen.