een auto gekocht bij de dealer, met banden die er blijkbaar niet op passen

Vraag gesteld door ChaDelft op 21 november 2018

half okt heb ik een auto gekocht bij een Stern dealer, nu blijkt dat de banden die erbij zitten niet passend zijn. Bij iedere bocht die ik maak trilt de auto en maakt het behoorlijk geluid. Eenmaal terug bij de garage, krijg ik te horen dat het niet onder de garantie valt. Stern geeft aan dat dit onder "normaal" en valt en dat het komt door temparatuur verschil. Wat uiteraard belachelijk is als je een dure auto koopt bij een garage met garantie (bouwjaar auto is 2013). Nu heb ik geloof ik sowieso aankoop garantie en heb ik een stern polis casco confor afgesloten.
Belangerijk om te weten is dat ik geluidopnames heb van de monteurs die aangeven dat het aan de banden ligt en ook duidelijk aangeven dat je hier niet lang verder mee moet rijden. En een monteur die aangeeft dat hij ook vindt dat de verkoper hier nieuwe voor moet bestellen.
Mijn grootste teleurstelling is dat de verkoper dit niet met ons deelt maar de receptie terug laat bellen met info "we kunnen er niks aan doen, het valt niet onder de garantie".
wat zijn de stappen die ik kan ondernemen om nieuwe banden te krijgen en dat de kosten niet voor mij zijn?

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Recent heeft u een auto, met garantie, gekocht bij een Stern dealer. De auto trilt en maakt een behoorlijk geluid bij het door de bocht gaan. De monteur heeft vastgesteld dat het komt doordat er niet passende banden onder zitten, maar de verkoper wil er niets aan doen. Uw vraag is welke stappen u kunt ondernemen om dit op te lossen.

Garantie

Als de auto na aankoop een gebrek blijkt te hebben, kunt u hiermee terug naar de verkoper. U heeft aangegeven dat u garantie heeft op de auto, zodat u zich op deze garantie kunt beroepen.

Onder garantie wordt verstaan dat gebreken die tijdens de garantieperiode tevoorschijn komen, worden verholpen.

Conformiteit

Naast een beroep op garantie kunt u zich beroepen op conformiteit. Dit noemt men ook wel de wettelijke garantie.

Volgens de wet heb je recht op een deugdelijk product. Dat is een product dat geschikt is voor normaal gebruik. Als je kan aantonen dat het product, de auto in uw geval, niet de eigenschappen heeft die je op grond van de overeenkomst mocht verwachten, dan kun je van de verkoper herstel of vervanging van het product eisen. U mag verwachten dat de banden die onder de auto zitten, geschikt zijn voor uw auto (en voor normaal gebruik) en dat de auto niet gaat trillen en lawaai maakt als u de bocht neemt. U kunt dan ook van de verkoper verlangen dat hij passende banden onder de auto zet.

Ik raad u aan de verkoper een brief te schrijven. In het stappenplan klachten na aankoop vindt u een modelbrief die u als leidraad kunt gebruiken.

Als u er niet uitkomt met de verkoper dan kunt u het geschil aan de Geschillencommissie voorleggen. Voorwaarde is wel dat de verkoper aangesloten is bij de BOVAG.

Meer informatie over klachten na aankoop na aankoop vindt u op onze website.