Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Band reparatie ''beste optie''

Vraag gesteld door markjaja op 11 maart 2016

Vroeger een thuiskommer als reservewiel. Nu een plak set met 12v compresssor. Nu bestaat er ook een mogelijkheid om een spuitbus te kopen om de band '' op te pompen en het gat te repareren. Verder is er ook een reparatieset dat je er een rubber / touwtje er in lijmt. ( eerst gat opruwen en vervolgens stukje rubber er in duwen en vervolgens afknippen band oppompen en klaar).

Wat is nu de ''beste'' oplossing,  niet de makkelijkste maar de beste, dwz als je 's nacht een lekke band krijgt is het busje makkelijk , maar dan... of zijn er nog andere of betere oplossingen behalve dan een volwaardig reservewiel?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Veel auto's worden tegenwoordig geleverd met een bandenreparatieset. Dat kan een spuitbus zijn of een setje waarbij na toevoegen van het dichtmiddel de band met een compressor weer op spanning wordt gebracht. Het voordeel is een lager gewicht en de mogelijkheid tot ruimtebesparing. Het nadeel is dat niet elke soort bandenpech met een reparatiemiddel ter plekke is te (nood)repareren, dus het reservewiel niet vervangt. Is het gat te groot, dan komt het dichtmiddel naar buiten. Een zogenaamde 'veter' is dan nog het beste middel, maar als de band gescheurd is dan helpt geen enkele reparatieset. Een band die na een lek door middel van een dichtmiddel tijdelijk weer op weg geholpen is, moet achteraf altijd vakkundig worden gerepareerd, of als de veiligheid niet kan worden gegarandeerd, vervangen worden.

Wij adviseren in ieder geval een vijfde wiel mee te nemen. Dat kan ook een lichter en kleiner noodwiel zijn. Over het hoe en waarom vertelt de Wegenwacht