Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vibratie stuur en hobbelende auto

Vraag gesteld door GroenendijkT op 5 september 2017

Beste expert(s),

Ik rijd een Opel Zafira Tourer uit 2012 (1.4 Turbo ecoflex). Een tijdje geleden heb ik op dit forum al een vraag gesteld over trillingen in het stuur die zich voordeden bij een bepaalde snelheid. Dit is nu redelijk verholpen (banden nog eens goed laten balanceren en draaien op de velg).
Ik merk nu echter nog twee problemen met de auto:
1. het stuur is nog steeds niet helemaal rustig. Het is niet een trilling maar meer een vibratie en alsof er iets aanloopt tegen het stuur. Dit doet zich vooral voor als ik de auto in de vierde versnelling zet (en vijfde en zesde versnelling). Als ik bijvoorbeeld 60 rijd in zijn vierde versnelling voel ik het wel maar als ik 60 rijd in zijn derde versnelling niet. Als ik op de snelweg rijd en de koppeling intrap is de vibratie weg. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?
2. De auto hobbelt voortdurend. Zelfs als ik over net geasfalteerde wegen rijd of nieuwe(re) snelwegen dan hobbelt de auto. Het is alsof ik voortdurend over hobbels rijd. Nu heb ik laatst wel een achterband lek gereden en alleen die vervangen (overigens door een ANWB monteur laten doen die het niet nodig vond een tweede nieuwe band op dezelfde as te plaatsen). De andere banden (overigens alle 4 Continental) zijn nu ruim 5 jaar oud maar hebben nog voldoende profiel.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn van het hobbelen? De drie oudere banden toch vervangen? Kromme velgen, kromme remschijven (auto/stuur trilt niet bij het remmen)?

Alvast bedankt voor een reactie.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U meldt dat uw auto trilt en hobbelt.

Als een trilling in de auto meteen verdwijnt zodra u de aandrijving verbreekt, dan gaat de aandacht uit naar de homokineten van de aandrijfassen. Dat zijn de 'gewrichten' aan de uiteinden van de aandrijfassen, die ervoor zorgen dat er aandrijfkracht kan worden overgebracht, maar dat de wielen ook kunnen sturen en in- en uitveren. Een kapotte homokineet komt wel vaker voor, meestal bij hogere kilometerstanden. De aandrijfassen moeten vrijwel altijd in zijn compleetheid worden vervangen. Ik adviseer eerst een monteur diagnose te laten stellen en te laten proefrijden.

Andere trillingen kunnen komen door kromme velgen, hoogteslag (onrondheid in de band), andere afwijkingen in de banden, een scheef gemonteerde velg door vervuiling tussen velg en naaf.

De banden en velgen kunnen snel gecontroleerd worden door ze op de brug te laten draaien. Een hoogteslag of slinger in de velg is dan meteen zichtbaar.

Uiteraard is onbalans in de banden of in iets dat met dezelfde snelheid meedraait ook een bekende veroorzaker van hoogfrequente trillingen. Bij onbalans is de snelle trilling meestal voelbaar rond 110 km/h.



***

Reactie van GroenendijkT:

Beste Erik,

Dank voor je reactie. Ik zal eens naar de homokineten laten kijken.

Adviseer jij om op dezelfde as wel de oude band voor een nieuwe te vervangen zodat ik twee nieuwe banden (met min of meer gelijke hoeveelheid slijtage) op die as heb?

Groet Tim



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

Bij een klein verschil in profieldiepte vind ik het niet noodzakelijk om een goede band te vervangen, enkel omdat de andere band op de dezelfde as nieuw is. Uiteindelijk vervangt u ze dan tegelijk, de één iets minder versleten dan de andere.

Als de andere band al meer dan over de helft is, zeg 3 à 4 millimeter, dan zou u de band wel kunnen vervangen, dan gaan de linker- en rechter achterband weer gelijk op.



***

Reactie van GroenendijkT:

Beste Erik,

Dat vergat ik nog te vragen; wat zou de oorzaak van het gehobbel kunnen zijn? Het is de hele auto die nagenoeg voortdurend hobbelt. Alles schudt en trilt in de auto. Niet heel heftig, maar wel voelbaar en hoorbaar.

Mvgr Tim



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

Een hobbelende auto trilt met een lage frequentie. De oorzaak kan zijn kromme velgen, hoogteslag (onrondheid in de band), andere afwijkingen in de banden zoals een platte kant, een scheef gemonteerde velg door vervuiling tussen velg en naaf, waardoor de velg niet recht op de naaf zit.