Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Nissan Juke met CVT automaat kapot.

Vraag gesteld door Johan Sikkema - Emmeloord op 31 mei 2018

Na 7 jaar en 101.000 km de CVT kapot (en oliekoeler). Metaaldeeltjes van de duwband in de olie. Vanwege "Veilig Rijden" bij mijn ANWB autoverzekering, gebruikte ik ongeveer 4 maanden lang de "L" (Low gearing) van de schakelhandel. Dit is bedoeld voor rijden in de bergen en af te remmen op de motor bergaf. In eerste instantie laat ik ver voor een kruising of rotonde het gas los en ± 80 meter voor de kruising schakel ik naar de "L". Als ik dat niet gebruik hobbelt de auto met ± 1200 toeren door en moet ik alsnog flink afremmen. Andere auto's met automaat hebben dit ook. Voor mij de hamvraag: Is deze extra slijtage van de CVT veroorzaakt door het terugschakelen naar de "L"?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Hartelijk dank voor dit mooie antwoord. Na zware onderhandelingen met importeur en garage heb ik een goede regeling kunnen treffen. We kwamen uit op bijna 50% van het oorspronkelijk bedrag. Inmiddels is de auto gerepareerd en rijdt weer goed. Om af te remmen gebruik ik de "L" niet meer. Met vriendelijke groet.



***

Reactie van Jos van der Drift:

De CVT transmissie van uw Nissan Juke is bij 101.000 km defect.

Uw gebruik zie ik geen reden voor dit gebrek. De CVT van de Juke kom ik incidenteel wel vaker tegen met een buitensporig vroeg gebrek. Misschien heeft u een relatie met een Nissan dealer, wellicht daar ook gekocht en onderhouden, en zou u op basis van de leeftijd en kilometrage een beroep op 'non-conformiteit' kunnen doen. Je mag van een in dit geval toch duurzaam component een zekere levensduur verwachten.

Wat mij betreft alle reden de dealer hierover aan te spreken om misschien tot een redelijke coulance regeling te komen. Ik adviseer u ons Stappenplan klachten na aankoop te volgen om de de verkoper aan te spreken over de gebrekkige levensduur van deze automatische transmissie.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Goed dat de automaat inmiddels gerepareerd is met een redelijke regeling. Uw gebruik van stand L zie ik nog steeds niet als oorzaak. Anders was deze regeling er ook niet gekomen. Maar voor het normale dagelijkse gebruik is de L ook eigenlijk niet uitgevonden.