Corrosie motorkap van binnenuit bij peugeot 308SW garantie?

Vraag gesteld door Stammetje 72 op 31 januari 2015

Goedendag.

Bij onze pas gekochte Peugeot 308 SW 2009 blijkt dat deze corrosie werking heeft vanonder de laklaag, en aangezien er in het boekje en op internet staat, 5 jaar lakgarantie en 12 jaar op roestvorming van binnenuit dacht ik dat ik dit als garantie kon claimen of in ieder geval een tegemoetkoming.
Tenslotte zit de garantie op het product, en niet vast aan de 1e koper.
Maar niets is minder waar, nadat de plaatselijke Peugeot garage en enkele schade herstelbedrijven zeiden dat dit corrosie (aluminium motorkap) van binnenuit was, heb ik een claim via de Peugeot garage IJsselmuiden ingediend.
Peugeot Nederland vond het geen corrosievorming van binnenuit was terwijl er geen lakschade is en de lak over een behoorlijke lengte bobbelig is.
Ik heb 3 x gemaild maar ze houden voet bij stuk, dit waarschijnlijk omdat er volgens de experts een nieuwe motorkap geplaatst moet worden.
Ook is de auto door de vorige eigenaar geheel dealer onderhouden, wat voor mij een punt was bij de aankoop.
Als u wilt kan ik u de mails wel sturen van de correspondentie met Peugeot.
Ik ben totaal niet uit op de totale winst maar vindt hoe het nu gaat niet erg plezierig en klantvriendelijk.
Ik hoop dat u mij kunt vertellen of ik hier recht op heb of niet en of ik kan vragen om 1 of andere tegemoetkoming?

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Een onafhankelijke (NIVRE) expert zal moeten vaststellen dat het hier corrosie van binnen uit is. Als er 12 jaar dekking is kan Peugeot er dan niet meer onderuit

Wat is het oordeel van de expert die heeft vastgesteld dat er een nieuwe motorkap op moet?



***

Reactie van Stammetje 72:

Dag Leo Ruijgrok.

De expert die aangaf dat er een nieuwe motorkap op moet is 100% van mening dat het corrosie van binnenuit is. (en is niet de enige uit de schade branche)
Hij gaf aan dat aluminium slecht tot niet te herstellen is om dat de corrosie altijd weer de kop op zal steken en de enige juiste oplossing is een nieuwe motorkap.
Moet ik nu contact opnemen met het Nivre voor een expert uit de buurt en zijn deze kosten weer te verhalen op Peugeot?

Alvast bedankt voor de reactie.



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

Op grond van wat wordt uw claim afgewezen?

Wie was dan de opdrachtgever van de expert die de schade heeft vastgesteld en is er een rapport opgemaakt?  Als u er zo niet uit komt kunt u met Peugeot bespreken om een 2e expert aan te stellen op basis van ongelijk. Dit betekent dat de kosten voor de partij zijn die ongelijk heeft.



***

Reactie van Stammetje 72:

Dag Leo.

De claim is afgewezen op dat het geen roest van binnenuit zou zijn.
Als u wilt kan ik u het mailverkeer met Peugeot mailen om het eens door te lezen.
De opdrachtgever ben ik zelf, ik heb werk gerelateerd aan de schade branche en ken zo veel schadebedrijven door heel Nederland (Care, ASH, en nog meer zeer gerenommeerde schade bedrijven) dus ben ik naar een paar geweest om het te laten zien, heb geen rapport omdat het vrijwillig was en ik zelf er zekerder van wou zijn, er was er geen 1 die twijfelde.
Ook heeft de man die de schade claim heeft gemaakt en de foto's bij Peugeot ook gezegd dat de roest/corrosie van binnenuit kwam maar had liever niet dat ik zijn naam in het mailverkeer zou noemen, officieel mocht hij er geen uitspraak over doen.
Heeft ANWB geen Nivre expert waar ik heen kan gaan of andere hulp?

Mvg. Arjan Stam.



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

U kunt een expert inschakelen via  www.garantex.nl 088-2993400