Fiat Punto Diesel 2012

Vraag gesteld door Peter Severijn op 31 maart 2017

Na vijf jaar en 156.000 km is het tijd om mijn Opel Corsa 1.3 Diesel uit 2008 te vervangen. Ik vond een Fiat Punto 1.3 Multijet Diesel uit 2012. Heb proefgereden en was erg tevreden over deze auto. Ik werd er echter (voor de proefrit) door een collega op gewezen dat de (onderhoudsvrije) distributieketting van deze Fiat motoren regelmatig breken, met alle gevolgen van dien. Op internet vond ik inderdaad een aantal gevallen van gebroken distributie kettingen. De garage waar ik deze auto gevonden heb, vertelde mij dat in de Fiat dezelfde motor zit als in mijn Corsa. Ik heb vorig jaar weliswaar gedoe gehad met het roetfilter en EGR klep van de Corsa gehad, maar de motor is altijd als een zonnetje blijven lopen. Twee vragen: Zit in de Punto dezelfde motor als in de Corsa? Is het verstandig om een Punto uit 2012 met 106.000 op de klok te kopen gezien de brekende distributie kettingen?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt een Fiat Punto 1.3 Multijet aan te schaffen in plaats van uw Opel Corsa.

Deze motoren zijn inderdaad overeenkomstig. Het breken van de ketting met alle gevolgschade van dien is inderdaad een vaker gesignaleerd verschijnsel. Het is ook weer niet zo dat we veelvuldig worden geconfronteerd met gebroken kettingen bij deze motor maar incidenteel komt het inderdaad voor.

Misschien dat vooral de korte afstand dieseltjes met voornamelijk stadskilometers wat eerder hier tegenaan lopen. Dat geldt vaak óók voor de EGR en roetfilter problemen. Het werkterrein van een diesel ligt toch meer buiten de stad met wat intensiever gebruik. Te lang en te vaak laag in toeren en vooral bij hollen en stilstaan in de stad, liggen de genoemde verschijnselen wel op de loer.

De aangeboden Punto lijkt me geen korte afstand auto geweest te zijn. Ik zou wel de voorkeur uit willen spreken voor een door een dealer aangeboden Punto. Voor die exemplaren die getroffen worden door een gebroken ketting zien we dat de dealer vaak wel een passende oplossing biedt.







***

Reactie van ajmolenberg:

vorig jaar december occassion Ford Bmax gekocht, 52000 op de teller bij Forddealer. Snel bleek volgende: bij rustig rijden stotterde de auto bij bijv. weer (rustig) gas geven na een bocht. Bezetting 2 volw.. Na rit Zd.Dtsl v.v. geen probleem, behalve bij rustige rit met 4 volw. Dacht eerst aan versnellingsbak -automaat. Garage meteen ingeseind, weten het niet. Probleem: verschijnsel doet zich niet altijd even duidelijk voor, dus bij proefrit misschien niet aanwezig. Garage lijkt het niet te weten?! Van diverse kanten enkele mogelijkheden aangedragen: EGR klep of electronica. Met welke vraag kan ik reeeel naar garage?



***

Reactie van Jos van der Drift:

U bericht over een technisch probleem aan uw Ford B-Max.

Ik ga er vanuit dat er nog altijd sprake is van garantie en is het de taak van de dealer het gebrek te achterhalen en op te lossen. De automatische transmissie van de B-Max is wel min of meer berucht om soortgelijke klachten. Zie ook eerdere topics op dit platform.

Andere technische oorzaken gerelateerd aan uw omschreven klacht ken ik eigenlijk niet van de B-Max. Het is dus belangrijk dat u wel blijft aandringen. Een serieus automaat probleem verdient wel aandacht en om te voorkomen dat u straks buiten de garantie periode ineens met lege handen staat is, het dus belangrijk het gebrek nadrukkelijk bij de dealer onder de aandacht te brengen. Een dealer/garage roept nog weleens niets te kunnen vinden en het op de lange baan te willen schuiven. Zeker wanneer het misschien best een prijzige of lastige ingreep dreigt te zijn.