Ervaring met bandenspanningscontrolesysteem en zijn dan stalen ventielen nodig vanwege zwaardere belasting t.g.v. gewicht sensor.

Vraag gesteld door GHH op 20 augustus 2018

De banden van mijn Volvo S60 (2004) lopen leeg via de velg. Dat gaat al een tijdje goed (regelmatig bijvullen van m.n. 1 band). Maar onlangs lege band niet opgemerkt en helaas kapot gereden, schade EUR 220. Nu overweeg ik een monitoring aan te schaffen zoals TireMoni TM-240. Kost ongeveer EUR 209. Hebben jullie daar ervaring mee? Vervolgens vraag ik mij af of ik dan ook stalen ventielen moet monteren. De sensor + batterij weegt 10 gram maar dat levert bij 130 kmh toch een flinke kracht op. Kan mijn rubber ventiel dat hebben?

Antwoord van Leo

ANWB Expert

De banden van uw Volvo lopen leeg via de velgrand en nu overweegt u een TPMS systeem te monteren TireMoni TM 240.

Als de banden leeglopen langs de velgrand zou ik de banden laten demonteren en de velgranden reinigen en eventueel spuiten zodat de lekkage daar gestopt wordt.

Als u dan alsnog een TPMS systeem wilt monteren kunt u beter kiezen voor een systeem dat in de banden gemonteerd wordt zodat diefstal niet mogelijk is en er geen extra gewicht aan de uiteinden van de ventielen gemonteerd wordt.

Overigens heeft ANWB geen onderzoek gedaan naar retrofit TPMS systemen.