Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

zijn distributieriemen de laatste jaren veel sterker geworden?

Vraag gesteld door piet234 op 25 februari 2015

stel, je hebt een auto uit 2003 met het daarbijbehorende advies , distributieriem vervangen na 60.000km of na 4 jaar, wat het eerst komt. Een dergelijke preventieve vervanging is best duur en dat steeds na 4 jaar of eerder.
Zijn die distributieriemen, of tandriemen, niet sterk kwalitatief verbeterd sinds 2003? waardoor die véél langer meegaan en het advies achterhaald en verouderd is? De technologische vooruitgang is enorm geweest en ik kan me niet voorstellen, dat een tandriem uit 2003 van dezelfde kwaliteit is als uit 2015.
Dus, zou een riem van dit jaar misschien wel 6 of 8 jaar meegaan. Als je producenten van riemen, contitech en gates belt, krijg je geen eerlijk antwoord , omdat ze willen verkopen! dus snelle vervanging spekt hun kas. Wie kent de waarheid?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

De levensduur en de daaraan gekoppelde vervangingstermijn heeft feitelijk niets met de sterkte of de kwaliteit van de riem te maken. Het kan niet zo zijn dat de ene kwaliteit maar 60.000 km is gegarandeerd en bij een andere auto 150.000 km. De kwetsbaarheid zit 'm meer in de loop van de distributieriem en deels het motorkarakter. Het heeft dus met de motorconstructie te maken waardoor een riem met een bepaalde loop zwaarder wordt belast. Overigens kan het best zijn dat riemen wel een verbetering hebben doorgemaakt, maar niemand durft te roepen dat ze nu wel 30.000 km langer meegaan. Wie neemt de verantwoordelijkheid wanneer dit niet blijkt? De vervangingstermijn bedacht door de autofabrikant blijft dan gewoon zoals het was. De kwetsbaarheid, vervangingskosten en vooral vervolgschade is natuurlijk ook de reden dat moderne motoren nagenoeg alleen nog maar met kettingen worden uitgevoerd. Dit soort prijzige ingrepen behoren dus steeds meer tot het verleden.