Regelmatig moet ik mijn koelvloeistof bijvullen, wat is de oorzaak?

Vraag gesteld door ANWB Experts data 1 op 10 oktober 2014

Goedendag,

Ik heb een Landrover Discovery 300 TDI (bouwjaar 1999, model 1998) met 320000 km op de teller. Ruim twee maanden geleden is de waterpomp tijdens het rijden kapot gegaan. Deze is toen vervangen. Nu moet ik regelmatig een beetje koelvloeistof bijvullen. Ik dacht daardoor aan een kapotte koppakking, maar ik vind het wel vreemd dat ik sedert het vervangen van de waterpomp, ruim twee maanden geleden dus) al ongeveer 5000 km heb gereden zonder dat er iets aan de hand was. Ik heb nu in twee weken tijd ongeveer een halve liter koelvloeistof bijgevuld. Ik heb ook gekeken naar de rook uit de uitlaat maar die is niet wit. Op de peilstok van de motorolie zit ook geen witte of grijze smurrie, die olie is gewoon zwart. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Deze vraag is oorspronkelijk op Auto. Vraag gesteld door pietje1000. 

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt wat de oorzaak is voor het regelmatig moeten bijvullen van koelvloeistof.

Lek of scheurtje
Wanneer er ten tijde van de lekke waterpomp als gevolg daarvan óók sprake geweest is van een oververhitte motor, is een lekke koppakking een serieuze optie. Een scheurtje in de cilinderkop is ook nog een optie.

Signalen
Enige signalen via de uitlaat of in motorolie of koelwater reservoir hoeft niet per se zichtbaar te zijn wanneer het verlies nog redelijk bescheiden is. Maar wanneer uitwendige lekkage niet zichtbaar is, het koelsysteem ook goed ontlucht is, is inwendige lekkage via koppakking of cilinderkop niet uitgesloten. Misschien dat een motor revisiebedrijf een test kan uitvoeren om dit te signaleren.