Ford Focus hikt soms

Vraag gesteld door Janbrw op 13 december 2016

Mijn focus uit 2008 (diesel 235.000 km) heeft sinds 2 maanden soms de hik.
Ongeacht toerental, versnelling of cruise-control krijgt de auto een schok, éénmalig. Geen storingsmelding, geen bijzondere geluiden e.d. te merken. Het lijkt het meest erop alsof je met een touw de auto hebt vastgebonden aan een vast punt. Je rijdt en dan wordt het touw strakgetrokken (schok) en breekt direct (gewoon verder rijden) Ook stationair gebeurt het soms. Even een terugval van de toeren alsof de motor zal afslaan en direct weer normaal draaien. Het duurt niet langer dan een halve seconde. Soms op een rit van 50 km 3 keer, soms een week helemaal niet. Vorig jaar roetfilter vervangen, dit jaar koppeling en drukgroep, normaal onderhoud in de merkgarage. Ook geen bijzonderheden met sturen tijdens de schok. In de garage is de computer uitgelezen (voor iets anders) maar daarop was niets te vinden wat te herleiden is naar dit fenomeen.

Wie kan me verder helpen?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over uw Ford Focus diesel die incidenteel soms héél even inhoudt.

Diesels van Ford kunnen nog weleens last hebben van een vastzittende uitlaatgas-recyclingklep (EGR). Ook kan de draadboom naar de ECU in de motorruimte doorslijten en voor problemen zorgen. De brandstofdrukregelaar komen we ook nog weleens tegen i.v.m. storingen.

Wanneer ook bij het uitlezen van storingen, specifiek gericht op dit probleem niets heeft opgeleverd, lijkt het een nog té incidenteel voorkomend gebrek om daar een misschien tijdrovende diagnose op los te laten. De kans is groot dat er geen concrete oorzaak wordt gevonden en dat er te veel gezocht wordt naar een speld in een hooiberg.

Misschien wanneer het brandstoffilter al geruime tijd niet is vervanging is die gok het wel waard. U zou het ook nog kunnen proberen met een brandstofreinigingssysteem als niet al te kostbare investering. Het klinkt wellicht wat vreemd maar wanneer het probleem hardnekkiger gaat worden en er mogelijk ook een patroon in valt te ontdekken, is de kans groter op een gevonden oorzaak. Dat zou eventueel ook kunnen bij een dieselspecialist die nog meer kennis en ervaring heeft met deze materie.