nieuwe auto - oud navigatie systeem

Vraag gesteld door strender op 10 oktober 2017

In juni 2017 kia niro aangeschaft. afgelopen weken in spanje rond gereden. Daaruit kwam naar voren dat het nieuwe (?) navigatie systeem ouder is dan 3 jaar. Kia vindt dit normaal - ik niet.
Wat zijn mijn rechten?? Kan ik een up to date systeem eisen??

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een nieuwe auto gekocht. Er blijkt nu een navigatiesysteem in te zitten dat drie jaar oude informatie bevat. De verkoper geeft aan dat dit geen probleem is.

Het is inderdaad bekend dat veel navigatiesystemen gebaseerd zijn op informatie die al ouder is dan de auto zelf. Dit heeft te maken met het verzamelen van de nodige informatie, maar vooral ook met de tijd die nodig is om deze informatie geschikt te maken voor gebruik in het navigatiesysteem zelf.

Als consument mag u in ieder geval verwachten dat het navigatiesysteem beschikt over de meest recente update. Is er een nieuwe update beschikbaar dan mag u verwachten dat de verkoper u deze (kosteloos) levert en installeert. Is de update die u heeft de meest recente dan zou u de verkoper kunnen wijzen op het feit dat u van een nieuwe auto mag verwachten dat de informatie recenter is dan 3 jaar. Mocht er binnenkort een nieuwe update beschikbaar zijn dan zou de verkoper u deze kosteloos ter beschikking moeten stellen.

Naar aanleiding van ledenvragen op ons expert platform over door de dealer verouderde ingebouwde navigatiesystemen onderzoeken we op dit moment waar de grootste knelpunten voor onze leden zitten op dit gebied. Deze problematiekzijn o.a. voorgelegd aan het ANWB ledenpanel. www.anwb.nl/denkmeemetdeanwb

We kunnen ons voorstellen dat u als ANWB lid verwacht dat bij de aankoop van een auto mét ingebouwde navigatie gevoed wordt door recent kaartmateriaal. En dat de verkoper voor de koop tenminste moet kunnen melden wanneer de laatste update heeft plaatsgevonden zodat u geïnformeerd of gewaarschuwd bent.

De ANWB kan er niet voor zorgen dat de oudere (mogelijk achterhaalde) systemen worden geupdatet maar we adviseren leden wel om goede afspraken te maken met de dealer en/óf toekomstgericht te denken over het updaten van kaartmateriaal bij aankoop van een tweedehands of nieuwe auto.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het "stappenplan klachten na aankoop" op onze website.