Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vrijdag een occasion gekocht en auto ingeruild. Een uur later knapt er een riem en auto blijkt total loss. Wat moet ik nu doen?

Vraag gesteld door Lelia op 10 oktober 2017

Garage doet voorstel om 500 euro terug te geven en de ingeruilde auto met nieuwe apk terug te geven. Kosten apk ongeveer 250 euro. Maar ik heb 1300 euro betaald. Wat nu, ben hier niet tevreden mee.

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt afgelopen vrijdag een occasion gekocht met inruil van uw oude auto. Direct na aankoop knapt de riem van de auto en is de auto total loss. De garagist doet een voorstel om € 500, - terug te betalen met teruggave van de ingeruilde auto met nieuwe APK er op. Echter, u hebt € 1300, - bijbetaald na inruil van uw oude auto en bent niet tevreden met de aangeboden oplossing.


Wanneer u een tweedehands auto koopt, mag u verwachten dat deze auto de eigenschappen bezit voor veilig en normaal gebruik. Voldoet de auto niet aan de redelijke verwachtingen dan is er sprake van non-conformiteit. Factoren die bepalend zijn voor wat u mag verwachten van een auto zijn o.a.: leeftijd van de auto, koopprijs van de auto in relatie tot de nieuwprijs, waar u de auto kocht, eventuele garantie en de informatie die door de verkoper is verstrekt over de auto.

De verkoper is verplicht u te informeren over bestaande gebreken, voor zover hij daarvan op de hoogte is of had moeten zijn. Als de verkoper het gebrek kende maar niet aan u heeft verteld bij de koop kunt u de verkoper daarop aanspreken. U moet dit wel kunnen bewijzen. Alleen als u bewijs hebt kunt u de verkoper hiervoor aansprakelijk stellen. Als koper heeft u ook een vergaande onderzoeksplicht.

Een gebrek dat optreedt in de eerste 6 maanden na aflevering, wordt door de wet verondersteld al aanwezig te zijn toen u de auto kocht. Het is van belang dat u de verkoper in eerste instantie in de gelegenheid stelt de gebreken te verhelpen binnen een redelijke termijn. U kunt niet zomaar de auto laten repareren bij een derde en de kosten hiervan op de verkoper verhalen.

Ik verwijs u nog naar ons handige stappenplan.