Vervangen voorwiel ophangingsarmen en uitlijnen

Vraag gesteld door W Sanden op 30 december 2017

Kreeg van mazda importeur recall voor mijn CX9: beide voorwiel ophangingsarmen moeten worden vervangen; kosteloos volgens mazda nederland, want internationale terugroepactie. Is nu door merkdealer gedaan, maar direct hierna staat stuurwiel ineens scheef. Heeft volgens dealer niks met reparatie te maken en wil dat niet kosteloos oplossen (uitlijnen). Omdat aan beide armen is gewerkt, lijkt mij kans groot dat sporing is veranderd en dus ook moet worden hersteld. Heb overigens auto onlangs nog laten uitlijnen ivm nieuwe winterbanden, daarom viel me dat scheve stuur direct op. Wat vindt u: hoort (kosteloos) uitlijnen nu wel of niet bij een dergelijke terugroepactie / reparatie?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over het noodzakelijk uitlijnen na het uitvoeren van de recall van Mazda.

Bij een dergelijke ingreep zou dat geen gevolgen mogen hebben voor de sporing. Ik kan me voorstellen dat de stuurstang aan beide kanten los is geweest maar dat heeft in de regel geen gevolgen voor de sporing. Tenzij de stuurkogel los is geweest van het spoorstangeind maar dat is dus feitelijk niet nodig.

Het zou wel kunnen dat er door twee nieuwe ophangingen een bepaalde ruimte of speling is opgeheven en daardoor de rechtuitstand nu iets afwijkt. Misschien dat wat bij de laatste uitlijning is gecorrigeerd, nu met deze nieuwe ophanging juist fout komt te staan.

Ik vind het derhalve lastig vast te stellen of dit de gevolgen zijn van deze recall en dat uitlijnen niet voor uw rekening zou mogen zijn. De handeling op zich zou de rechtuitstand of sporing niet kunnen beinvloeden, maar kunnen twee nieuwe wielophangingen best een kleine verandering teweeg brengen, met het stuur een fractie uit de middenstand. Maar kosteloos de wielstanden checken en eventueel corrigeren zie ik in deze recall niet als een aan deze ingreep gerelateerde aktie.