Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Koppakking controleren middels 4gasmeting.

Vraag gesteld door Laika op 2 juni 2015

Koppakking van de auto zou lek zijn volgens de dealer.
Middels 4gasmeter via de koelvloeistofreservoir is diagnose vastgesteld.
Het bezoek naar de garage was alleen voor de APK. Voor de rest geen noemenswaardig klachten. Motor zweet licht wat olie. Vettig. Schoon gemaakt ermee gereden geen lekkage te zien.
Heb bij een andere garage meting laten doen middels analoog methode. Kleur van het vloeistof in het apparaat verandert van groenblauw naar geel als er sprake zou zijn van lekke koppakking. Dat gebeurt niet.

Mijn vragen zijn, kun je de 4gastmeter hiervoor gebruiken, is hij niet te gevoelig?
Is het normaal als je alleen voor de APK komt, ongevraagd zo'n meting te doen zonder duidelijke rede hiervoor?
Wie heeft gelijk?

Vast bedankt.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Een viergastester zou je hier wel voor kunnen gebruiken maar is wat mij betreft niet meer dan een indicatie dat er iets aan de hand zou kunnen zijn. Verder onderzoek is dan wel noodzakelijk voor een definitieve diagnose. De controle met de koppakkingtester met de twee vloeistoffen zou dan een logisch gevolg zijn. Wanneer deze test géén lekke koppakking laat zien legt dit resultaat wat mij betreft méér gewicht in de schaal. Verder is er kennelijk geen enkele andere aanleiding om aan een gebrekkige koppakking te denken. Dan is ook de grote vraag waarom de garage het nodig vond de CO tester te gebruiken ter controle van de koppakking. Binnen de APK is dit géén controle punt. Wat was hun motivatie eigenlijk? Een wat zweterig blok lijkt me dat toch niet.



***

Reactie van Laika:

De auto is van schoonmoeder. 86 jaar. Rijdt de laatste tijd per jaar +- 2000 km. Staat nu op 98.000km. Nu ben ik ook achter gekomen dat de laatste olieverversing in 2012 is gebeurd. Ze komt al de hele auto leven bij de dealer waar ze de auto heeft gekocht, je zou verwachten dat de dealer advies geeft om de olie te verversen. Maar dat was niet urgent genoeg blijkbaar om daarop te wijzen. Ik heb nu een afspraak gemaakt bij een andere garage om de olie en oliefilter te vervangen.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Bij zo'n gering jaarkilometrage is eigenlijk ééns per jaar nieuwe olie en oliefilter wel een aanbeveling. Onder die gebruiksomstandigheden veroudert de olie erg snel en is dat uiteraard nadelig voor de smerende eigenschappen.