BMW 1-serie. Automaat of Handgeschakeld. 1.6/1.8/2.0

Vraag gesteld door GvY op 13 november 2015

Ik overweeg de aanschaf van een BWM 1-serie uit periode 2010-2012 met ca 120.000km op de teller. Ik rijd ongeveer 30.000km/jr en ga dus voor een diesel.
Ik heb 3 vragen:
-Wat is jullie ervaring met auto's van dit bouwjaar en met deze kilometerstand? Zijn er naast leeftijd voor- en nadelen bij bepaalde jaargangen?
-Ik twijfel tussen automaat en handgeschakeld. Duurdere aanschaf automaat geen probleem. Hoe zit het met onderhoudskosten? Is er verschil tussen H/A?
-Qua motoren zijn er 3 mogelijkheden. 1.6, 1.8 en 2.0. Zijn hier naast vermogen grote verschillen in onderhoud en duurzaamheid?

Alvast hartelijk dank voor uw antwoord.

Antwoord van Erik Jan de Jong

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van een BMW 1-serie uit 2010-2012. Binnen die periode is er keus uit het oude model, aangeduid als E87. Dat model is in 2011 opgevolgd door de nieuwe 1-serie, de F20. Beide auto's staan vooral bekend om de zeer goede rij-eigenschappen.

Beide modellen maken gebruik van dezelfde N47-motor. Dat is krachtige, stille en relatief zuinige 2.0 dieselmotor, die als 116d, 118d, 120d en 123d is geleverd. De motor is in grote aantallen geproduceerd, want hij zit ook in andere modellen zoals de 3- en de 5-serie.

Incidenteel kunnen er problemen ontstaan met de distributieketting. Die kondigen zich aan met een bijgeluid. Remedie is het vervangen van de ketting, maar dat is een grote en dure operatie. De ketting zit op een lastig bereikbare plek, er moet veel worden gedemonteerd.

Ook bereiken ons klachten over trillingen in de koppeling bij wegrijden. De automaatversies kennen dat probleem niet.
Verder is de 1-serie betrouwbaar. We hebben de E87 als occasion getest. Belangrijk bij aankoop van een 1-serie is de onderhoudshistorie, ook met betrekking tot coulance is het een must dat de auto dealer-onderhouden is.