Auto net gekocht nog geen 50 km gereden en injector kapot

Vraag gesteld door ChristiaanGijtenbeek op 30 juli 2018

Geachte,

Een aantal weken geleden hebben wij bij een garage in Apeldoorn een 2e hands auto gekocht. Wij dachten dat wij iets moois hadden gekocht maar het tegendeel blijkt nu waar. Wij hebben voor een Skoda Fabia TDI 1.2 uit 2011 ruim 5200 euro betaald. Tijdens de proefrit reed de auto goed. De verkopende garage gaf aan dat de auto nog wel een grote onderhoudsbeurt nodig had en adviseerde om deze bij het garagebedrijf naast hun te brengen. De avond toen wij de auto naar de garage brachten voor de grote beurt, inmiddels 30 kilometer met de auto te hebben gereden, stotterde de auto bij stationair draaien. Na het ophalen van de auto merkte we nog steeds dat de auto stationair lopend stotterde. Na nog geen 30 kilometer rijden ging hij een ratelend geluid maken. Ook verloor hij aan kracht. Tevens ging het spiraal lampje knipperen en gaf hij af en toe blauwe rook. Snel weer terug naar de garage waar hij voor onderhoud was geweest en ook melding gemaakt bij de verkopende partij. Daar hebben ze naar de auto gekeken en een speciaal reinigingsmiddel in de brandstof gedaan. Een injector zou verstopt kunnen zitten was de opmerking. Door het reinigingsmiddel zou alles weer schoon worden. Het spiraallampje bleef door het reinigingsmiddel knipperen maar dat zou vanzelf overgaan werd er gezegd. Twee dagen later reed de auto nog steeds niet goed en knipperde het lampje. Wederom terug naar de garage van de grote onderhoudsbeurt waarbij ze verder op onderzoek gingen. Men constateerde een defecte injector. Injector 2 bleek defect. Ze hebben daar de injector gerepareerd en de auto liep weer wat beter. Kosten ruim 600 euro. Echter, bleek dat na 2 dagen het motormanagement lampje ging branden. En de auto reed niet zoals hij behoorde te doen. Dit aan de verkopende partij gemeld en deze gaf aan geen vertrouwen meer te hebben in de partij die de reparatie had uitgevoerd. Op advies van de verkopende partij zijn wij naar een specialistisch bedrijf gegaan in Apeldoorn Noord. Deze zou meer verstand hebben van dieselmotoren en EGR kleppen. Het bedrijf is 2 dagen bezig geweest om de auto in orde te krijgen. Alle foutmeldingen waren weg. Volgens het bedrijf konden wij met een gerust hart op vakantie. Tot en met het begin van de vakantie verliep alles goed. Totdat na een 6 dagen de auto wederom herrie ging maken. Een zogeheten nagelend geluid. Ook de kracht van de auto verdween wederom. En last but not least het spiraallampje ging knipperen. Vervolgens de buitenlandse ANWB erbij en deze constateerde dat injector 1 nu defect was. Het gevolg was een enorm dure reparatie bij de dealer in het vakantieland en 3 dagen geen auto. Aan het eind van de vakantie was de auto gerepareerd en konden wij weer terug naar Nederland. Nu 2 dagen na terugkomst in Nederland geeft de auto wederom een nagelend geluid en verliest kracht. Het lijkt erop dat er weer een injector gaat. Dat allemaal gemeld bij de verkopende partij en het verzoek gedaan om ons vrij te stellen van de noodzakelijk gemaakte kosten en een oplossing te bieden voor het probleem op dit moment. Wij kunnen nu niet met deze auto rijden. De auto is erg belangrijk voor ons gezin en de kinderen. Na nog geen 1000 km te hebben gereden gaat er een 3e injector kapot. Tevens blijkt de cruise control ook niet te werken. De verkopende partij verschuilt zich achter geen garantie op de auto. Maar daar is bij de verkoop nooit iets over gezegd. Inmiddels zijn de kosten al ruim over de 2200 euro opgelopen. Nog even de huurauto en grote onderhoudsbeurt buiten beschouwing gelaten.
Wat kunnen wij met deze situatie? En wat zijn onze rechten/mogelijkheden. Inmiddels hebben wij geen vertrouwen meer in deze auto.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Recentelijk heeft u bij een autobedrijf een gebruikte Skoda Fabia 1.2 TDI (bj 2011) voor € 5.200,-. De auto is geleverd zonder garantie. Al direct na levering vertoont de auto een storing. Vele reparaties later is de motor van de auto nog altijd ondeugdelijk. U vraagt zich af hoe nu te handelen.

Alvorens uw vraag te benatwoorden, verneem ik graag eerst de kilometrage can de auto. Ook ben ik benieuwd of de auto geïmporteerd is?



***

Reactie van ChristiaanGijtenbeek:

Geachte heer,

De auto heeft een kilometerstand van 107.000 km bij aanschaf. En de auto is zover wij weten niet afkomstig uit het buitenland. Er zijn allemaal boekjes bij met onderhoudsbeurten die bij de dealer zijn uitgevoerd. Er was dus een groot vertrouwen.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Middels uw kentekenbewijs of het kentekenregister van de RDW kunt u nagaan of een auto is geïmporteerd.

De auto is geïmporteerd indien er verschil zit tussen Datum eerste toelating en Datum eerste afgifte Nederland.



***

Reactie van ChristiaanGijtenbeek:

Beste, de auto is niet geïmporteerd. De data zijn hetzelfde. Kunt u wat met onze vraag?



***

Reactie van Michiel Claesen:

Levensduur injectoren
Uitgaande van normaal gebruik en regulier onderhoud van de auto mag u verwachten dat injectoren minimaal 150.000 km meegaan.

Wettelijke garantie
Indien de auto zonder garantie geleverd is, kunt u - als consument - eventueel een beroep doen op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW).

Nu de injectoren ondeugdelijk blijken, voldoet de auto niet aan de redelijke verwachting op grond van de overeenkomst. De verwachting wordt mede gevormd door het bouwjaar, kilometrage, koopprijs en informatie van de verkoper.

Terug naar verkoper
Voor een beroep op conformiteit dient u de verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen. Indien u zonder instemming van de verkoper de auto door een andere garagist laat herstellen, verspeelt u zodoende uw rechten.

Kosten herstel
Wanneer er sprake is van non -conformiteit komen de reparatiekosten geheel en al voor rekening van de verkoper (art 7:21 lid 2 BW).

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.



***

Reactie van ChristiaanGijtenbeek:

Beste,

Nog even ter aanvulling in dit verhaal. De garage waar wij deze auto gekocht hebben heeft geen eigen reparatie werkplaats. Zij verwezen ons voor onderhoud naar hun buurman waar zij al hun auto's laten herstellen en controleren. Zij hebben de grote onderhoudsbeurt op onze kosten uitgevoerd en toen de 1e injector defect ging moesten wij van de verkopende partij de auto ook naar deze garage brengen. Toen die desbetreffende garage na reparatie de storingsmeldingen niet weggingen heeft de verkopende partij ons gestuurd naar een tuningbedrijf. Daarvan heeft de verkopende partij ook een gedeelte betaald. De auto reed daarna goed en het tuningbedrijf en de verkopende partij hebben ons gegarandeerd dat wij met een gerust hart op vakantie naar Engeland konden. Ik heb aangegeven dat wij nog steeds twijfels hadden bij de betrouwbaarheid van de toen al 2 keer gerepareerde auto. Dat hoefde niet. Na 500 kilometer rijden in Engeland is er een andere injector kapot gegaan. Dit ook direct telefonisch en per mail gemeld aan de verkopende partij. Hij wist het niet en we moesten het eigenlijk maar zelf uitzoeken. Op advies van de ANWB is de auto naar de Skoda dealer gegaan. Daar moest ik voor de andere injector reparatie 1000 euro betalen. Nu is de auto wederom defect. Er ligt een 3e injector uit en de auto hebben we inmiddels geschorst uit de RDW en verzekering.

De auto is verkocht met garantie. Er is geen moment gesproken dat er geen garantie zou zitten op deze auto. Op de factuur staat ook: "Op al onze leveringen en diensten is de wettelijke garantie termijn van toepassing indien anders overeengekomen"

Graag uw visie op deze situatie. Bedankt alvast voor alle moeite.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Indien u destijds vanuit Engeland de benodigde reparatie ter plaatse heeft afgestemd met de verkoper, dan kunt u deze kosten alleen dan op de verkoper verhalen.

Wat het huidige gebrek betreft; u dient de verkoper - middels onze modelbrief - schriftelijk (aangetekend) in gebreke te stellen, waarbij u zich beroept op de wettelijke garantie.

BOVAG
Indien de verkoper bij de BOVAG is aangesloten, kunt u geschillen met de verkoper ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Andere mogelijkheid is het geschil ter beoordeling voor te leggen aan de kantonrechter (rechtbank, sector Kanton).