Wel of niet repareren?

Vraag gesteld door E van der Meulen op 15 december 2015

Ik rijd een Seat Cordoba 1.9 TDI 96 KW Stylance uit oktober 2005 met kilometerstand 305K. Afgelopen maand heb ik een apk + grote beurt uit laten voeren, kosten €1350,-. Nu is vorige week mijn turbo kapot gegaan en de turbo heeft de intercooler beschadigd. Kosten om te repareren bedraagt ongeveer €1250,- bij gereviseerde onderdelen en € 2300,- met nieuwe onderdelen. Ik weet niet wat ik moet doen. De garage geeft aan dat het pech is dat de turbo kapot is gegaan, maar dat de auto technisch verder goed onderhouden is. Omdat de auto nu niet rijd is mijn inruilwaarde waarschijnlijk nihil. Wat te doen?

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Kort na groot onderhoud gaat de turbo stuk en u vraagt zich af of reparatie nog verantwoord is.

Allereerst valt het bedrag van de grote beurt op. Bij de beurt zijn blijkbaar nogal wat reparaties gedaan.

Verder geeft u niet aan hoeveel kilometer er tussen de beurt en het ontstaan van de turbo problemen gereden is en of er onderzocht is of er mogelijk een verband bestaat tussen de uitgevoerde werkzaamheden en de defecte turbo.

Wat is er precies stuk aan de turbo? wat is de oorzaak? en wat is de gevolgschade?

Als alle 3 deze vragen beantwoord zijn kan er technisch gesproken verantwoord gerepareerd worden.

Dan blijft het kostenplaatje over. Met een kapotte turbo is deze auto niet veel meer waard maar ook als de turbo niet kapot was zou de inruilwaarde rond de       € 1.000 liggen. Als u besluit om tot reparatie over te gaan zult u een paar jaar door moeten rijden met deze auto want het gëinvesteerde geld krijgt u bij verkoop niet terug. De garage zal uitgebreide garantie op de reparatie moeten geven wat alleen kan als oorzaak en gevolgschade gerepareerd zijn.

U kunt ook proberen een deal te sluiten met de garage door de auto daar in te ruilen.