Wat is het reparatieadvies voor een vervuilde motor in een Volkswagen van 2 jaar?

Vraag gesteld door Oorschot op 16 juli 2017

Op 27 maart 2015 is onze nieuwe Volkswagen Tiguan geleverd. (1.4 TSI 160 pk). Na 47000 km gaat de auto stotteren bij optrekken. De volkswagendealer heeft na onderzoek geconstateerd dat de motor vervuild is. Hier zijn in de handel blikjes vloeistof voor te krijgen om de motor de reinigen. Omdat de auto nog fabrieksgarantie heeft (totaal 4 jaar) besluit de dealer niet de blikjes te gebruiken maar “de cilinderkop” te reviseren. De auto heeft hiervoor bijna 3 weken in de garage gestaan. Ik wil graag weten waarom de motor vervuilt. De dealer weet het antwoord niet op de reden van vervuiling. Ik krijg ook niet de garantie dat de vervuiling niet opnieuw optreedt. De auto is nu goed en ik heb 4 jaar fabrieksgarantie (ik heb zelf 2 jaar garantie bijgekocht bij aanschaf), dat is de uitspraak van de dealer waarmee ik het moet doen. Naar mijn mening is alleen de “cilinderkop” reviseren maar een deel van het probleem oplossen. De rest van de motor inclusief in- en uitlaatsysteem is ook vervuild, daar is niets aan gedaan. Na proefrijden ontstond storing in de lambdasonde, hier is nog wel een reparatie aan uitgevoerd waardoor de storing is verholpen.
Eis: ik heb de dealer dringend gevraagd om een nieuwe motor inclusief in- en uitlaatsysteem met de daarbij behorende garantie van 4 jaar.
De dealer gaat hier geen gevolg aan geven. De dealer begrijpt dat ik geen vertrouwen heb in de motor van mijn Tiguan en heeft mij een aanbod gedaan een nieuwe Tiguan te leveren. Op dat aanbod ben ik niet ingegaan omdat ik naar mijn mening teveel moest bijbetalen (€ 9400,-) Ik heb ook nooit de intentie gehad om na 2 jaar een nieuwe auto te hoeven kopen. In de inruilprijs zit overigens een (ongemakken)vergoeding van Pon en de klantenservice van Volkswagen, zegt de dealer.
Is mijn eis onredelijk? Wie heeft ervaring met dit probleem? Wat is de oorzaak van de vervuiling van de motor en wat is het daarbij behorende reparatieadvies?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de inwendige motorische vervuiling van uw VW Tiguan.

Inwendige motorische vervuiling is bij sommige automerken een herkenbaar probleem. Niet alleen bij deze motoren van VW/Skoda/Seat maar meerdere gedownsizede motoren met turbo lopen nog weleens tegen dit probleem aan. Dit verschijnsel wordt voor een deel veroorzaakt door het toerengebied waarin deze motoren gebruikt worden. De turbo zorgt voor veel trekkracht bij een laag toerental (240 Nm bij 1.750 tpm) waarbij uitlaatgassen worden terugvoerd naar de verbrandingsruimte voor uiteindelijk een schonere verbranding. Veel berijderes volgen ook trouw de schakelindicator die ook sommeert zo snel mogelijk op te schakelen voor een gunstig verbruik. We zien dat de motoren die hiervoor gevoelig zijn vaak vervuild raken wanneer berijders vooral binnen dat lage toerengebied rijden.

U eist een nieuwe motor. Op zich begrijpelijk maar u kunt niet méér eisen dan een deugdelijke en duurame oplossing. Vooralsnog kunt u in dit stadium niet meer dan genoegen nemen met de inmiddels uitgevoerde reparatie. Alleen wanneer het probleem binnen een redelijk termijn zich weer opnieuw aandient staat u wat sterker omdat de oplossing dan niet duurzaam is gebleken.

Het inwendig reinigen van de motor wordt óók bij andere merken toegepast, soms ook in combinatie met een software aanpassing en in combinatie met distributieketting en spanner die soms ook in verband gebracht wordt met inwendige vervuiling. In het gebruik kan de berijder ter voorkoming van dit verschijnsel anticiperen door niet te veel en te vaak in een laag toerengebied te rijden. Daarmee negeer je als het ware de schakelindicator maar is feitelijk wel beter voor de motor.Maar ik wil benadrukken dat de berijder in relatie tot dit verschijnsel niet valt te verwijten. Er is geen sprake van verkeerd gebruik. Vandaar dat ik alle begrip heb voor het gebrek aan vertrouwen die u óók na deze ingreep heeft. Maar de garage beroept zich erop dat hij de gelegenheid moet krijgen dit gebrek te herstellen wat men feitelijk ook gedaan heeft. Vraag wel naar een gespecificeerde omschrijving van de gedane werkzaamheden om daar altijd op te kunnen terugvallen wanneer het weer terugkomt.