Golf VI: Distributieriem of -ketting? En wanneer vervangen?

Vraag gesteld door GolfVIrijder op 06 maart 2017

Golf VI comfortline 1.6 (benzine); bj 2009, km 192.000.

Heeft dit model een distributieriem of -ketting? En wat is de advies km-stand dan wel adviesperiode voor vervangen?

Daarnaast heeft een garage vastgesteld d.m.v. uitlezen dat er waarschijnlijk een cilinder lekt, oorzaak daarvan is onbekend. Motor moet soms 2/3 maal gestart worden voor hij aan slaat en gebruikt iets meer olie dan standaard is. Geen problemen met koelvloeistof.

Is met deze informatie te zeggen, ook gelet op de distributieriem, of repareren nog zin heeft met oog op de waarde bij verkoop? M.a.w. dat er nu meer geïnvesteerd moet worden dan de auto zelf waard is?

Overwogen wordt ook om de auto op korte termijn van de hand te doen, maar dit is pas tegen de zomer op zijn snelst mogelijk met een maandkilometrage van +/- 2000 km. Is er een inschatting te maken van het risico van falen van de motor dan wel distributieriem in die periode als er geen onderhoud wordt gepleegd?

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt of een Golf VI 1.6i uit 2009 een distributieriem of een ketting heeft en wat de vervangingsinterval is. Tevens slaat de motor slecht aan en lekt er waarschijnlijk een cilinder. U vraagt hoe groot het risico is als u blijft rijden zonder reparatie.

In deze auto kunnen 3 motoren gemonteerd zijn maar zijn allen voorzien van een distributieriem.

Als vervangingsinterval wordt opgegeven "indien nodig" wat inhoudt dat tijdens het onderhoud de distributieriem gecontroleerd moet worden en indien nodig vervangen. 1e controle bij 90.000 en daarna elke 30.000 km. Omdat aan een distributieriem niet goed te zien is wat de staat is zal in de praktijk de riem elke 90.000 km vervangen worden. Uw auto heeft 192.000 km gelopen dus de distributieriem is zeker aan vervanging toe als die nog nooit vervangen is.

Verder geeft u aan dat er waarschijnlijk een cilinder lekt en vraagt u of er een schatting te maken is van het risico als u doorrijdt zonder herstel.

U zult echt naar de garage moeten om diagnose te stellen wat er nu met de auto aan de hand is. De compressie zal gemeten moeten worden om vast te stellen of er een cilinder lekt en wat daar dan de oorzaak van is. Pas dan is een inschatting te maken van de reparatiekosten of eventueel het risico van doorrijden zonder herstel.

Als de distributieriem nog nooit vervangen is loopt u in ieder geval een hoog risico dat deze breekt met grote motorschade tot gevolg.