Fuseekogel hoes of draagarm vervangen?

Vraag gesteld door Ray1 op 08 augustus 2016

Uit de APK keuring bij een garagebedrijf is gebleken dat de fuseekogelhoezen van mijn opel corsa C uit mei 2005 voor de aPK verplicht vervangen moeten worden. Het garagebedrijf beweert dat deze geperst zijn en daarom niet los vervangen kunnen worden. Daarom moeten de draagarmen compleet vervangen worden. Kosten: 525 euro. Ik heb de auto weggehaald en op de papieren staat echt fuseekogel hoezen, dus niet de fuseekogels oid. Ander garagebedrijf benaderd en deze kan wel los de hoezen vervangen en beweert dat dat voldoende is en kan auto daarna ook voor de APK goedkeuren. Kosten: 140 euro.

Heeft garage 1 nou een ordinaire poging gedaan om mij op te lichten? Of zijn er meer voor- of nadelen aan het geheel vervangen van de draagarmen? Ik ben zelf zo technisch als een olifant ;-) Alvast dank voor reacties.

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt of een fuseekogel compleet vervangen moet worden of dat een hoesje voldoende is.

Draagarm of kogel vervangen
Bij deze auto kan je kiezen om de draagarm compleet te vervangen of de kogel compleet. Een los hoesje is volgens mij niet leverbaar en ook niet aan te raden. Als de hoezen stuk zijn komt er vuil en vocht bij de kogel wat de slijtage zeer zal versnellen.

Wat het argument van uw dealer is om de complete draagarm te vervangen weet ik niet maar mogelijk zijn bij deze 11 jaar oude auto ook de silentblocks binnenkort aan vervanging toe die in een complete draagarm al aanwezig zijn of is de draagarm zelf roestig. Alleen uw dealer kan dit vertellen.

Advies
Advies is dus om minimaal de complete kogels te vervangen en als u nog lang met deze auto wilt blijven rijden de wielstanden te controleren na het vervangen van de kogels.

Vraag ook van beide een gespecificeerde offerte zodat u kunt vergelijken wat beide partijen voor u gaan doen.

 


***

 

 

 

Reactie van Guido V.:
Heb ook eens een reparatie gehad waarbij de ene garage zei: kogel vervangen en de andere: draagarm vervangen.

Het verschil zat hem in het uurtarief. De garage met het goedkoopste uurtarief kon goedkoop de kogel (die in de draagarm zit) vervangen maar was met het persen van de kogel een dik anderhalf uur bezig. Kosten 60 euro.

De duurdere garage zou hier ook anderhalf uur mee bezig zijn, waardoor de prijs van een nieuwe draagarm (80 euro) net zo duur zou zijn als een nieuwe draagarm (80 euro). Daarmee was dit bij de duurdere garage een logische keuze. Omdat er meerdere kogels/rubbers aan een draagarm zitten die ook kunnen slijten kon dit zelfs goedkoper uitvallen.

Heb er toen dus ook voor gekozen om de gehele draagarm te vervangen, maar wel bij de goedkopere garage...:)