Accu loopt leeg Volvo XC60 T5 2014

Vraag gesteld door marcelmonnickendam op 18 januari 2017

In mijn Volvo T5 2014 35000 km is mijn accu voor de 3rde maal verwisseld.
Ik merk dat hij leegloopt als het stop start systeem ophoud te werken . Als ik dan 2 lange ritten maak is het weer OK. Met 2 vorige Volvo's nooit problemen gehad. Garage zegt dat het door veel korte ritten komt en adviseerde mij het start stop systeem en de eco knop niet te gebruiken .
Wat is uw advies?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de accu van uw Volvo XC60.

Ik ga bij uw vraag ervan uit dat de accu voor de 3e maal is vervangen omdat het start/stop systeem niet goed zou functioneren. Tenzij u bedoelt dat de accu herhaaldelijk ''dood'' is en de auto vervolgens niet meer wil starten. Dan hoor ik dat uiteraard graag.

Als eerste de werking van de van start/stop

De dynamo laadt de accu maximaal tot 80%. Van 80-100% moet geschieden door remmen op de motor. Als de accu onder de 80% komt zal het start/stop niet meer werken omdat u anders mogelijk zonder stroom komt te staan.
Als de accu boven de 80% opgeladen is zal de dynamo onbelast draaien omdat er immers geen stroom geleverd wordt. Bij afremmen op de motor wordt echter de dynamo maximaal bekrachtigd en zal er maximaal geladen worden zonder dat dit energie kost, immers er wordt geremd op de motor.
Bij veel korte ritjes en weinig afremmen op de motor wordt er meer stroom gebruikt dan er met afremmen op de motor wordt opgewekt en zal de accu dus langzaam van 100% terugzakken naar 80%. Op dit moment werkt de start/stop dus niet meer.

Ik denk daarom dat het uitschakelen van start/stop in het kader van korte ritjes geen effect heeft omdat de kans groot is dat deze onder die omstandigheden tóch niet in werking treedt. Dan lijkt me dat het start/stop systeem niet de reden kan zijn om de accu te vervangen maar misschien het niet helder hebben van de werking van start/stop.

Voor korte ritjes lijkt me het uitschakelen van de Eco stand een verstandige tip. De automaat zal wat later opschakelen waardoor de motor wat vaker hogere toerengebieden bereikt en er meer op de motor afgeremd kan worden. Dat kan dus wel een positieve bijdrage opleveren.