Compensatie voor verloren vertrouwen in automerk

Vraag gesteld door Telleke op 03 oktober 2018

Vorig jaar kocht ik een 4 jaar oude DS5 hybrid. Na 1 jaar komt deze in kort tijdsbestek door technische storingen 2* plots (=binnen 5 sec) stil komt te staan op de snelweg. Dit liep beide keren net goed af. Door het verloren vertrouwen in de (m.i. levensgevaarlijke) auto wil ik deze inruilen, echter de verkoper en dealer biedt een dermate lage inruil dat mijn verlies (bovenop de gemaakte reparatie kosten) oploopt tot 9000 euro na 1,5 jaar rijden! Wat is mijn juridische positie en mogelijkheden voor een hogere inruil?
PS Desgewenst kan ik meer details geven.
PPS. Zou deze auto eigenlijk weer de weg op mogen, nu zelfs Citroen Nederland zegt het plotselinge stoppen niet te snappen. (zie wat er met de 'Stint' gebeurd)

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht welke vlak na elkaar twee maal stilvalt op de snelweg. U heeft geen vertrouwen meer in deze auto. U zou de auto willen inruilen. De dealer rekent hiervoor wel een hoog bedrag. U vraagt wat u hier aan kunt doen.

De vraag is in eerste instantie of de dealer heeft erkend dat er een gebrek is waardoor u de auto niet normaal kan gebruiken. Erkent de dealer dit niet, dan zult u moeten aantonen dat dit gebrek er wel degelijk is. U zou daarvoor bijvoorbeeld een expertise kunnen laten uitvoeren. Als klachten zich alleen incidenteel voordoen is dat wel lastig. Ons zijn tot nu toe geen vergelijkbare klachten bekend.

Erkent de dealer het gebrek wel, dan zal er eerst gekeken moeten worden of dit gebrek te herstellen is. Is dat niet het geval, dan kunt u vervanging eisen, of de koop ontbinden. Hierbij is dan wel een afschrijving voor het gebruik van de auto gebruikelijk. Omdat er sprake is van een gebrek spreken we in zo'n geval van een gedwongen inruil. Daarbij moet de afschrijving wel minder zijn dan bij een normale inruil.

De afschrijving bij een gedwongen inruil kan voor u worden berekend. Daarvoor hebben wij wel wat gegevens nodig. U zou deze via email kunnen sturen naar experts@anwb.nl:

-kenteken
-aanschafprijs
-kilometerstand bij aanschaf
-aantal kilometers door u met de auto gereden
-aantal jaren dat u met de auto had willen doen als hij de storingen niet had

Voor meer informatie over klachten na aankoop en de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u graag naar de informatie over klachten na aankoop op onze website.






***

Reactie van Telleke:

Het is niet helemaal helder wie erkent dat er een gebrek is. De storingen zijn gerepareerd en de dealer zegt dat de auto nu OK is. Hij rijdt weer. De DS Klantenservice vindt het plotselinge uitvallen raar en niet te verklaren adhv de storingen. Ze hebben dit ( naar zeggen) naar een hoger echelon doorgestuurd. Ze snappen mijn vertrouwensverlies in deze DS5 en willen meewerken aan een inruilregeling met "enige" compensatie via de dealer. (m.a.w. erkent men hiermee het mogelijke gebrek?) Uw advies over een waardebepaing door uw experts kan hiermee waardevol zijn om de geboden inruilwaarde te wegen. Waarvoor dank. Deze is reeds ingediend.