Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

1.2 Benzine of 1.6 diesel

Vraag gesteld door Woutdian op 6 september 2018

Deze vakantie zijn we met onze Citroen Picasso 1.2 puretech 130 uit 2015 in Belgie gestrand. De motor was niet meteen te repareren en na 3 dagen konden we weer met een leenauto - Volvo V40 T3 - op pad naar Italie.
Uiteindelijk bleek de motor niet meer te repareren en moest na 2,5 jaar en 49.000 km worden vervangen!!

Wat mij is opgevallen met de leenauto dat de 1.2 met 5 personen toch echt te kort komt om een beladen caravan van 1.200 kg te trekken. Zelfs in de Ardenne moest ik terug naar de 3e versnelling en moesten we niet onder de 2.000 toeren komen, want dan was de kracht er echt uit.
De Volvo met 150 bleek veel minder moeite te hebben met de caravan. Dat is feitelijk vreemd want volgens fabrieksrichtlijnen mag de Picasso 1470 kg trekken en de Volvo 1.300.

Ik overweeg nu een Picasso 1.6 bluehdi 120 uit 2015 aan te schaffen ivm betrouwbaarheid en trekkracht (230 nm vs 300 nm)

Mijn vragen:
- Is er bij de ANWB meer problemen met de 1.2 puretech motor bekend?
- Is mijn verontrustheid terecht dat ik me niet fijn voel om in de 3e versnelling een berg op te moeten en veel toeren moet maken om een beetje (90 a 95 km/uur) vooruit te komen.
- Doe ik er goed aan een diesel aan te schaffen bij minimaal 17.500 km per jaar?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft wat vragen over de PureTech motor. Die staat niet bekend als problematisch. U schrijft verder niet wat er kapot gegaan is aan de motor, waardoor hij zelfs vervangen moest worden.

De motor levert zijn volledige vermogen bij 5500 toeren. De motor heeft potentieel, 230 Nm en 130 pk is prima om een caravan te trekken. Maar die moet u wel uit de motor halen door het stuk mechaniek te laten draaien rond het juiste toerental. Met slechts 2000 toeren een caravan een (lichte) helling optrekken is niet het juiste gebruik, daar is hij niet op gebouwd. De prestaties zijn bij een te laag toerental inderdaad en logischerwijs ondermaats, maar er kan ook oververhitting of zelfs schade optreden. Misschien is dat ook gebeurd.
Een diesel is bij 17.500 km per jaar niet meer rendabel.



***

Reactie van Woutdian:

Erik Jan,

Dank voor je uitleg.

Het motorblok moest vervangen worden omdat ie op 2 cilinders bleef lopen. Coulance zaak loopt bij Citroën NL.

Waarom is de diesel nu niet meer bij 17.500 rendabel. Diverse sites waarop het omslagpunt berekend wordt geven aan van wel. Wat is dan het omslagpunt?



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

Door milieuzones en ander ontmoedigingsbeleid is de restwaarde van diesels sterk aan het dalen. Dat maakt diesel rijden pas bij nog hogere kilometrages interessant. Het omslagpunt (het jaarkilometrage waarbij de totale kosten tussen een diesel en benzineauto gelijk zijn) lag voor een middenklasse occasion tot voor kort rond 17.500 kilometer per jaar. Nu komen we al uit op 25.000 tot 30.000 kilometer waarbij de dieselaar pas quitte gaat spelen. Alleen de automobilist die echt veel rijdt kan ten opzichte van benzine ook goedkoper uit zijn. Voor de gemiddelde automobilist is de dieselauto dus al in een rap tempo bezig zich uit de markt te prijzen.