Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

In september 2015 is het trekgewicht van Renault Kadjar verhoogd van 1200 kg naar 1500 kg.

Vraag gesteld door Gerard B. op 21 oktober 2016

Is er inmiddels nadere informatie om welke reden dit gedaan is. Ik heb nu zelf een Renault Kadjar gekocht (nu nog in bestelling) waarbij in de specificaties een trekgewicht van 1500 kg staat. Informatie van een 2-tal experts op het gebied van autotechniek bezweren mij dat een 1200 cc motor daar op de lange termijn beslist niet op is ingericht en er problemen met de motor gaan ontstaan. Bij mijn dealer zegt men alleen af te gaan op de specificaties van de Kadjar en kunnen mij niet uitleggen wat de reden van de verandering is. Wat zij aanbevelen is om eventueel de garantietermijn met 3 of 4 jaar te verlengen.
Graag verneem ik uw mening in deze.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over het trekgewicht van de Renault Kadjar.

Het is gissen waarom het toegestane caravangewicht is verhoogd tot 1.500 kg. In ieder geval zijn de motorische trekprestaties er voldoende toereikend voor. Wat dat betreft dus geen probleem. Misschien dat dát de reden was om het gewicht op 1.500 kg te zetten, om wellicht ook een groter caravan publiek te krijgen. Veel modale caravans gaan immers al snel voorbij de 1.200 kg.

Wat mij betreft is de enige kanttekening wel nadrukkelijk te kijken naar een goede gewichtsverdeling tussen beladen auto en caravan. Beladen auto en caravan komen wat gewicht betreft weel heel dicht bij elkaar in de buurt. Het advies is bij voorkeur de auto 20 procent zwaarder te krijgen dan de caravan. Een kwestie van creatief laden dus.

Dat het motorisch mis gaat vind ik wel erg voorbarig. Het maximale koppel bij deze motor ligt bij 2.000 toeren. Voor een turbo motor is dat best hoog en is wat mij betreft niet ongunstig. Te laag in toeren sleurend met caravan onder zware omstandigheden is inderdaad niet prettig voor de motor. Ook in dit geval zou ik zeggen; schroom niet om zo nu en dan ook een in een hoger toerengebied te rijden. Dat is beter voor de koeling, smering, minder belastend voor de motor en levert minder inwendige vervuiling op. Maar Renault geeft met dit caravangewicht duidelijk aan dat dit technisch verantwoord is. Aanvullende garantie vind ik daarom overbodig. Daarbij komt ook dat u na het verstrijken van de gebruikelijke garantietermijn nog altijd rechten heeft wanneer er sprake is van een buitensporig gebrek.