Wat is het huidige toevoegingspercentage van ethanol aan euro 95 in Nederland?

Vraag gesteld door Campodisole op 09 november 2015

Het was altijd 5% maar mij is ter ore gekomen dat nagenoeg alle brandstofmerken zijn overgegaan naar 10%. Klopt dit?

De reden voor mijn vraag is het volgende:
Ik ben in het bezit van een geweldige auto, een plaatje van een Citroën BX 1.4 uit 1990 welke de 2 ton net gepasseerd is. Optisch en technisch in betere staat dan menig voertuig van een paar jaar oud en nog goed voor vele jaren en kilometers rijplezier. Geen injectie, geen computer, geen elektrische ramen, geen centrale deurvergrendeling en zelfs geen stuurbekrachtiging waardoor dit alles... ook niet stuk kan. Geen onzinnige en onnodige toeters en bellen maar lekker basic, heerlijk betrouwbare ouderwetse techniek, zuinig, lekker goedkoop, door iedere fietsenmaker te repareren en wat comfort betreft... vandaag de dag zijn gelijke pas zal vinden in het segment van boven de €25.000.

Waar de motoren van deze auto's en soortgelijken echter niet tegen kunnen is rijden op benzine met meer dan 5% ethanol toevoeging. Als de overheid een hoger percentage aan de brandstofproducenten oplegt waar kan ik mij dan bij deze zelfde overheid vervoegen om herstelkosten van gevolgschade aan mijn motor te verhalen?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt naar de hoeveelheid bio-etahnol die aan onze benzine wordt toegevoegd.

Dat percentage is 3-5 procent. De Nederlandse overheid zal deze brandstof niet laten vervangen voor de E-10 brandstoffen zoals in Duitsland en Frankrijk. Met name omdat niet alle auto's daarvoor geschikt zijn. In een enkel geval is er zelfs helemaal geen sprake van ethanol toevoeging; de BP Ultimate 98.

In ieder geval zal 3-5 procent ethanol uw BX rijplezier voor hopelijk nog vele jaren niet gaan bederven.