Toyota dealer wil fabriek-toleranties sporing achterwielen aanpassen om probleem op te lossen

Vraag gesteld door wwjd op 15 maart 2018

Bij uitlijnen bij 2 deskundigen bleek dat de sporing vd achterwielen buiten fabrieks-tolerantie liggen. De dealer zegt nu dat er toch geen probleem is en dat ze de fabrieks-tolerantie waardes gaan aanpassen zodat de afwijking in orde is. Ik ben hier erg verontwaardigd over, zo los je geen probleem op van buitensporige slijtage van de banden aan de buitenzijde.

MIJN VRAAG: wat is een acceptabel toespoor van achterwielen (voorwielaandrijving)
Toespoor van mijn Yaris Hybride 2012 model MPH130 is 43minuten.

Dit is wat een expert zegt van het uitlijnbedrijf:
"Nu is het zo dat de totale sporing van de achteras volgens de Toyota richtlijnen 3.9 mm moet zijn met een tolerantie van 3 mm , dit komt over een met 0 graden en 18 minuten ( 0° 18’) en een tolerantie van 0° 14’. Oftewel maximaal 6,9 mm of 0°32’.

Bij de meting blijkt dat de sporing van de achteras 0°43’ is en dit is dus buiten !!!! de tolerantie ook van Toyota!!!!!.

Einde citaat.

Dus nu zegt Toyota dat het toch klopt allemaal en de fabrieks richtlijnen aangepast moeten worden. Volgens de dealer hebben alle Yaris modellen deze meetwaarde. (dus buiten fabrieks specificaties!)

Ik vind het ongehoord dat de dealer niets wil doen en om een probleem op te lossen de fabrieks richtlijnen aanpast?!

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een geschil met Toyota over de afwijkende sporing van de achteras.

De huidige opgave volgens onze info is inderdaad 0 ° 14 ' met als sporingstolerantie +/- 0 ° 18 '. De conclusie is dat de totale sporing van de achteras buiten de tollerantie valt en dat dit gecorrigeerd dient te worden. Uiteindelijk zijn fabrieksspecificaties er op gericht, de rijeigenschappen zoals ontwikkeld door de fabrikant, optimaal te houden. De betreffend afwijking kan dus van invloed zijn voor het rijgedrag en bandenslijtage.

Toyota geeft aan dat de gemeten waarde gebruikelijk is bij dit type Yaris en dat feitelijk de specificaties niet kloppen en aangepast gaan worden. Een fabrikant heeft de vrijheid om dat tussentijds te doen. We hebben dat in het verleden wel vaker gezien bij andere merken in een soortgelijke situaties. Een feit blijft echter wel dat er in uw geval sprake is van een ongelijkmatige bandenslijtage. De fabrikant kan wat specificaties betreft best aan wat knoppen draaien maar daarmee is het genoemde probleem niet opgelost.

Ik denk dat u zich vervolgens vooral moet richten op de ongelijkmatige slijtage, óók wanneer na aanpassing de specificaties wel gehaald worden en de auto op papier dus goed op z'n wielen staat. De vraag blijft: wat is de oorzaak van dit slijtagebeeld en hoe kan dit probleem opgelost worden. U zou uiteindelijk kunnen voorstellen, dat u voor de verkorte levensduur van de banden financieel gecompenseerd wilt worden, wanneer er technisch geen oplossing wordt aangeboden.