revisiemotor/distributieketting gebroken/1.5 jaar/25.000 km

Vraag gesteld door 1110Theo op 06 juni 2018

In 2016 hebben we een nieuwe revisiemotor erin laten zetten door onze autodealer doordat de distibutieketting was gebroken. Wij hebben er toen voor gekozen om een revisiemotor kopen. (de revisiemotor is geleverd door Altijd Raak Penders te Vlaardingen).

Nu zijn we amper twee jaar verder. Ik heb ongeveer 25.000 km gereden. En nu is ook de distributieketting van de revisiemotor gebroken.

Het gaat om een Fiat Punto Multijet diesel.

Waar kan ik redelijkheidshalve vanuit gaan?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft twee jaar geleden een revisiemotor laten inbouwen. Dit was nodig als gevolg van een gebroken distributieketting. Nu is de distributieketting van deze motor ook gebroken.

De vraag is wat de reden is van het breken van de distributie. Als de oorzaak ligt in de motor zelf, dan is de leverancier van de motor aan te spreken. Is het inbouwen niet goed gegaan, dan is de dealer aan te spreken. Zolang dat niet duidelijk is kunnen beide partijen het verweer voeren dat de ander een verkeerd product heeft geleverd of verkeerd heeft ingebouwd.

Pas na onderzoek weet u of en bij wie u uw schade kunt verhalen. U kunt het beste een onderzoek laten doen door een onafhankelijk expertsitebureau, denk aan CED of DEKRA. Blijkt dat u uw schade zou kunnen verhalen, dan kunt u de kosten van de expertise ook als schade opvoeren.

Voor informatie over klachten na onderhoud en reparatie verwijs ik u graag naar onze website.