motorvervuiling Peugeot 3008

Vraag gesteld door GertS op 05 september 2015


in 2012 hebben wij een Peugeot 3008 gekocht van 10 maanden op en 21.000 km op de teller.
Nu staat de teller op 65.000 km.
Tot op heden zijn we er erg tevreden over.

Tijdens de afgelopen zomervakantie, een rondreis door Duitsland, Oostenrijk en Italië v.v. met de caravan van circa 3.000 km had ik het gevoel dat de motor bij bepaalde toeren inhielp, zeg maar een soort van hik.
Na de vakantie ben ik naar de (aankoop en onderhouds) garage gegaan met deze klacht.

Inspectie door de garage gaf aan dat het motorblok een interne vervuiling had.
Volgens de garage kwam dit vaker voor bij dit type motor en voor de reparatiekosten zou de garage een coulanceregeling aanvragen bij Peugeot.Maar om de exacte schade te kunnen bepalen moest ik de auto voor meerdere dagen inleveren.Op die manier kon het motor onderzocht worden, foto's gemaakt worden en de regeling aangevraagd worden.
Tijdens de inspectie werd er ook geconstateerd dat er een olielekkage was, iets met een ketting (ik heb niet erg technisch op dit gebied) en/of zo iets.

Na 4 dagen kreeg ik de melding dat de auto gerepareerd was, en de klacht is inderdaad verholpen.

Vraag over deze kwestie: is bij u deze klacht bekend, is dit inderdaad een probleem van dit merk/type motor?
Volgende vraag: hoe moet ik omgaan met deze coulanceregeling? Er is bij mij nog niets bekend van kosten maar ik vermoed date r nog een rekening gaat komen.
Zou het van Peugeot niet klantvriendelijker kunnen of moeten zijn, als het een bekend motorprobleem zoals de garage aangaf, is dat zij een terugroepactie hadden gehouden.

Na ongeveer 1 week gaf de auto aan een motorstoring te hebben waarmee ik naar de garage moest.
Het bleek een relais van de laagtoeren koeling te zijn. Zou dit een gevolg kunnen zijn van de werkzaamheden die uitgevoerd zijn?

Het garagebedrijf waar de auto gekocht is en onderhouden wordt is garage Stolk in Bergschenhoek.

Graag verneem ik van u uw mening in deze kwestie, Indien u meer info nodig hebt bel gerust.

met vriendelijke groet,

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt niet welk type motor het hier betreft maar bij de THP motoren van Citroen en Peugeot zijn inwendige vervuiling en distributie problemen een feest der herkenning. In ieder geval zijn de genoemde verschijnselen niet gebruikelijk voor een auto van deze leeftijd en kilometrage. Uw dealer erkend dit feitelijk ook omdat een coulance verzoek richting de importeur is gegaan. Het is altijd weer spannend hoe dat er uit gaat zien en hoe het rekensommetje is gemaakt. Laat uw dealer u vooral uitleggen wat de totale kosten geweest zijn en hoe de verdeling van de kosten precies is opgebouwd. Ik wil benadrukken dat u óók van uw dealer mag verwachten een duit in het zakje te doen. Ik hoop dat uiteindelijk uw bijdragen niet meer zal zijn dan 1/3 van de totale kosten. Ondanks dit onvoorziene gebrek zou dat alleszins redelijk zijn op basis van de leeftijd en kilometerstand. Gezien alle klachten van heel veel andere gebruikers mag het duidelijk zijn dat deze klachten niet incidenteel zijn en min een constructieve zwakke schakel. Het is heel redelijk dat u denkt en vindt dat een fabrikant dat met terugwerkende kracht middels een terugroep actie zou moeten oplossen. De ervaring leert dat dit nagenoeg alleen bij verkeersonveilige situaties plaatsvindt. Hopelijk komt er snel duidelijkheid over de kosten en verneem dit uiteraard ook graag van u. Met name om een beeld te krijgen van de redelijkheid en billijkheid van de kosten én of u nog vervolgstappen zou moeten ondernemen. Het defecte relais herken ik niet en zou een toevallig incident kunnen zijn na deze reparatie.



***

Reactie van GertS:

hallo Jos,
ik heb een nota ontvangen over het verhelpen van de motorvervuiling.
Wil jij even doorgeven hoe ik die naar jouw kan mailen.
gr Gert Schuring