2e hands dieselpersonenauto nog wel aan te raden? En hoe zit het met kilometerhistorie importauto?

Vraag gesteld door Ambrosius op 22 maart 2018

Ik heb twee vragen. Is het aanschaffen van een 2e hands dieselpersonenauto nog wel aan te raden. 2 Klopt het dat een import wagen uit B geen NAP heeft?

wat betreft de diesel:een garagehouder adviseerde ons om helemaal geen diesel meer te kopen aangezien deze auto's momenteel in een kwaad daglicht staan. (vanwege de uitstoot, maar ook de onzekerheid waar je nog wel welkom bent met je diesel speelde hierbij een rol) ik zou hierover graag een advies van de ANWB horen: draagt een 4 jaar oude Citroen Grand Picasso op diesel, met de kennis van nu, op een onverantwoorde manier bij aan vervuiling?

wat betreft de import: we hebben zo'n Picasso op het oog, alleen de verkopende partij (best een groot bedrijf) zegt dat er op geïmporteerde lease wagens uit Belgie geen NAP zit, klopt dit inderdaad?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over de aanschaf van een gebruikte diesel auto: "Draagt een 4 jaar oude Citroen Grand Picasso op diesel, met de kennis van nu, op een onverantwoorde manier bij aan vervuiling?"

Het is lastig te zeggen of de vervuiling van deze auto onverantwoord is. Het is maar net welke criteria je hanteert. Er is wel bepaald dat de totale uitstoot van NOx (waar een dieselauto aan bijdraagt) in veel Duitse steden te hoog is. Op dit moment is er in Duitsland toestemming om steden te sluiten voor diesels die niet voldoen aan de Euro 6 norm. Dit betreft diesels van vóór 2015.

Voor de financiële overweging kunt u ons Autokostenprogramma raadplegen. U selecteert een potentiele benzine en diesel kandidaat en vult het programma aan met o.a jaarkilometrage en geplande gebruiksduur. Onderaan de streep krijgt u een bedrag te zien wat over de geplande gebruiksjaren de prijs per kilometer zal zijn. Zo kunt u zien wat voor u de beste keuze is. Wanneer het financiële voordeel van een diesel relatief laag is kan benzine op langer termijn tóch de beste keuze zijn. De dieselmarkt staat onder druk met de verwachting dat de afschrijving de komende jaren nog verder zal oplopen.

Dan uw tweede vraag over registratie van tellerstanden: In België bestaat een soortgelijk systeem als in Nederland. Voorheen hadden we in Nederland de Nationale Auto Pas, tegenwoordig Tellerstanden. In België heet het Car Pass. In België is de Car Pass verplicht voor iedereen die een tweedehands auto verkoopt - professional of particulier. In Nederland is de Car Pass niet verplicht, maar de informatie kan wel bekend zijn bij de Nederlandse verkoper.