vw Passat binnen 6 maanden 4 keer naar de dealer retour met gebreken. Hoe zit dat juridisch?

Vraag gesteld door Vwpassat2017 op 05 juni 2017

Onze VW Passat heeft 166000 op te teller. Wij zijn de tweede eigenaar van deze voormalige lease-auto. Wat begon met kleine storingen als een kapotte airbagmelding en snel versleten ruitenwissers eindigde vorige week met opeens een vreemd geluid uit de automatische versnellingsbak. De garage vd dealer kon niks vinden. Twee dagen later stond de auto stil in een plas olie. De garage moest het maken; er is keurig 6 maandne garantie afgesproken. Dat is geen probleem. Probleem is dat er na elke reparatie weer iets aan de hand is. Nu de megatronoven is vervangen is er een schokking tijdens het automatisch opschakelen naar een hogere versnelling. Echte power is ook uit de auto, zo lijkt het. Ik voorzie een nieuwe gang naar de garage binnen de twee weken die de garantieperiode mij nog biedt. Wat zijn mijn rechten als ik vermoed dat de monteur misschien aan het pappen en nathouden is tot de garantieperiode is verlopen. Ik heb verschillende 2nd opinie-onderzoeken gehad op de VW en allen zeggen dat de versnellingsbak gereviseerd moet worden. Wat kan ik doen?

Antwoord van Marika

ANWB Expert

De megatronic (!) is vervangen, zegt de dealer.



***

Reactie van Marika Oliviera:

U hebt een tweedehands auto gekocht. Binnen de garantieperiode vertoont de auto enkele gebreken. U hebt de verkoper aangesproken op de gebreken maar u krijgt het vermoeden dat de monteur u aan het lijntje houdt totdat de garantieperiode verstreken is. U wilt weten wat u het beste kunt doen.

Garantie
Indien u de melding van het gebrek binnen de garantieperiode meldt dan is dat voldoende om aanspraak te maken op herstel van de auto. Het feit dat de garantie over twee weken verloopt is dan geen punt van discussie. Als bewijs voor het tijdig melden van de gebreken kunt u eventuele berichten gebruiken. Indien u dat niet hebt is het advies om alsnog een bevestiging te krijgen van een tijdig melden van de gebreken.

Conformiteit
Als er sprake is van een gebrek dat niet mag voorkomen gezien de redelijke verwachtingen die u van de auto mag hebben op grond van de gesloten overeenkomst, dan is er sprake van non-conformiteit. Daarop kunt u een beroep doen, ook als er geen garantie van toepassing is. De redelijke verwachtingen hangen af van o.a. de koopprijs, de leeftijd van de auto, de kilometerstand.

Bewijslast
De bewijslast ligt bij de verkoper als het product binnen 6 maanden na aflevering een gebrek vertoont. De wet gaat er dan vanuit dat het gebrek al bij aankoop aanwezig was. Als de verkoper vindt dat het product niet gebrekkig is, moet hij dat bewijzen. Deze regel geldt alleen als u als particulier koopt van een professionele verkoper.

De bewijslast ligt bij de koper als het gebrek pas 6 maanden of later na de aankoop naar voren komt. U moet dan bewijzen dat het product niet voldoet aan de verwachtingen die u op grond van de overeenkomst mocht hebben. En dat het gebrek er al was ten tijde van de koop. Als de verkoper vervolgens aantoont dat het gebrek is veroorzaakt door verkeerd gebruik, dan moet u tegenbewijs leveren.

Onafhankelijk onderzoek
Ik adviseer u om binnen de garantieperiode een auto garantie-afloop-keuring te laten doen bij Dekra, Mijn Autocoach of bij Vakgarage. Daar kunt u de auto in zijn geheel/gedeeltelijk laten keuren. Vervolgens ontvangt u een rapport die u kunt inzetten, met het oog op de BOVAG garantie, om uw recht op herstel af te dwingen.

Meer lezen over conformiteit en klachten na aankoop.