In gebreke stellen aankoop auto

Vraag gesteld door STAHJ00 op 04 november 2016

In Oktober 2015 heb ik een Renault Kadjar gekocht.
Vanaf maart 2016 heb ik problemen met onder andere start stop systeem en ondeugdelijke stoelen.
In mail 2016 hebben wij hierover een klacht ingediend bij Renault Nederland en de Verkoper Bochane groep in Nijmegen.
Tot op heden zijn beide problemen niet opgelost en na diverse gesprekken met Bochane groep blijft men bij het standpunt dat mogelijke een software update in november 2016 een oplossing zou zijn.
En voor de stoel heeft men geen oplossing, Deze kan niet gerepareerd worden, vervangen doen ze niet alleen op onze kosten een andere stoel zou een optie zijn. Inmiddels heb wij gevraagd of men de auto wil terugnemen.
Maar volgens Bochane is daarvan geen sprake.

andere problemen met de auto zijn onder andere olie-gebruik en nog wat kleine zaken

Mijn vraag is nu heeft het zin om de firma in gebreke te stellen en desnoods de koop te ontbinden.

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft een jaar geleden een Renault Kadjar gekocht en sinds maart dit jaar zijn er verschillende problemen met de auto. De problemen zijn tot op heden niet verholpen.

U dient inderdaad ten eerste de verkoper schriftelijk in gebreke te stellen. U kunt ze daarbij nog eenmaal een redelijke termijn stellen de gebreken te verhelpen. U kunt gebruik maken van ons stappenplan.

Als de aankoop niet voldoet aan de verwachtingen, zijn er meerdere mogelijkheden. De eerste mogelijkheid die de wet geeft is reparatie of vervanging van het voertuig. De koper mag aangeven wat de voorkeur heeft, maar de verkoper heeft hier ook iets te zeggen. Als reparatie goedkoper en sneller is, dan mag u geen vervanging eisen. De kosten van reparatie of vervanging komen voor rekening van de verkoper.

Komt een gebrek na reparatie steeds terug, dan kunt u om vervanging vragen. Is vervanging te kostbaar of niet mogelijk, dan kunt u de overeenkomst ontbinden.