verkeerde diagnose gesteld door garagehouder, reparatie niet uitgevoerd toch factuur arbeidsloon

Vraag gesteld door zwan190 op 12 december 2017

vorige week zei de garagist dat de motor van de ruitensproeier voor de voorruit kapot was en vervangen moest worden. Ruitensproeier op achterruit werkte wel en alle betreffende zekeringen waren niet kapot. Hij zou motortje bestellen en gisteren de nieuwe motor plaatsen. Hij belde dat niet de ruitensproeiermotor kapot was, maar wat dan wel wisten ze niet. Omdat ze geen tijd hadden om uit te zoeken wat er dan wel kapot is, kon ik de auto ophalen. Kreeg via de mail een factuur voor arbeidsloon voor 3 kwartier werk ca € 60,=. Moet ik die betalen? Is hier spraken van een wanprestatie? Als ik toch moet betalen, kan ik stellen dat ze die kosten tzt op de factuur van de alsnog te repareren ruitenwissermotor in mindering brengen? Garage is Bovag aangesloten. Graag uw reactie.

Antwoord van Marika

ANWB Expert

Uw garagist deelde u mede dat het motortje van de ruitensproeier vervangen moest worden. Hij zou het motortje bestellen en bij binnenkomst plaatsen. Later belde hij u dat niet het motortje kapot was maar dat ze niet precies wisten wat dan wel. Aangezien ze geen tijd hebben om verder onderzoek te doen hebben ze alleen het arbeidsloon van drie kwartier €60, - in rekening gebracht. U vraagt zich af of u dat moet betalen.

Als de garage een reparatie uitvoert zal de garage zijn best moeten doen om het gebrek te verhelpen. Reparatie is geen resultaatsverbintenis, maar een inspanningsverbintenis. Een garagist moet zijn uiterste best doen om een juiste diagnose te stellen om vervolgens het gebrek te verhelpen. Hierbij dient de garagist uit te gaan van een logische volgorde van aanpak. Is het probleem echter na de reparatie niet opgelost dan dient u in principe de reparatiekosten/arbeidskosten gewoon te betalen..

Informatie over uw rechten na reparatie en onderhoud vindt u op onze website.