Slang koelvloeistofreservoir

Vraag gesteld door PeterW72 op 03 juli 2017

Kan de slang van het koelvloeistofreservoir losschieten bij een te hoge druk in de motor?

Toelichting: ik had een lekkage in het koelvloeistofreservoir en daar kwam de temperatuur van de motor (een 1 liter-motor Ford Focus 2013) boven de 105 graden uit. Auto is gerepareerd, reservoir vervangen. Dag later weer met pech aan de kant, reservoir helemaal leeg en 1 slang zat los. Volgens garage hadden ze die er wel op gedaan maar is deze losgeschoten door de hoge druk omdat de motor bij de eerste keer al veel te verduren zou hebben gehad. Is dit een reëel verhaal of proberen ze de schuld van zich af te schuiven?

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Een dag na het vervangen van het koelvloeistofreservoir schiet een slang van het koelvloeistofreservoir los en u vraagt of dit kan komen door de hoge druk in het koelsysteem.

Nadat de motor over de 105 graden geweest is ga ik er vanuit dat de motor gecontroleerd is op eventuele schade veroorzaakt door oververhitting, ik denk dan aan de koppakking.

De maximale druk in een koelsysteem wordt bepaald door een overdrukklep.

Als er een slang van het reservoir dat net vervangen is losschiet is de kans groot dat die slang niet goed vastgezet is. De druk in het koelsysteem moeten alle aansluitingen natuurlijk aan kunnen want ander zou deze slang er steeds afspringen.

Als de motor de 1e keer al veel te verduren heeft gehad dan is dat van de oververhitting geweest en niet van de hoge druk in het koelsysteem.

Ik ga er vanuit dat de auto, na het vastzetten van de slang goed functioneert.