Punto 2004 geluid slippende koppeling

Vraag gesteld door Art13 op 16 april 2017

Hallo, Het volgende probleem met mijn Fiat Punto 3deurs 1.2 8v “facelift” uit 2004 (Punto 188) tellerstand 67000: Sinds 2015 soms een trilling in de auto bij het weg rijden, bij slippende koppeling. Dit werd vaker en merkbaarder. Ook een “dreunend” geluid bij terugschakelen van 3 naar 2 tijdens koppeling op laten komen. In december 2016 heeft mijn monteur de koppeling open gemaakt en de koppelingsplaat, de diafragmaveer en druklager vervangen (revset). Trilling weg en geluid bij terugschakelen ook verholpen. Echter na de reparatie een nieuw probleem. Een licht “zingend” geluid (alsof je over een wijnfles blaast) bij het wegrijden met slippende koppeling (1e versnelling of achteruit). Duidelijker hoorbaar bij wegrijden met meer gas bij een stoplicht. De hydrauliek van de koppeling ontlucht. Dit hielp niet. Toen de buitentemperaturen omhoog gingen leek het geluid minder opvallend of minder vaak hoorbaar. Na drie maanden de koppeling opengemaakt en een nieuwe revset ingebouwd. Voor de zekerheid ook direct de hydraulische cilinder op de koppeling vervangen. Dit alles heeft niet geholpen, direct bleek het geluid veel luider bij het wegrijden en niet meer te ontkennen, zorgelijk. Het geluid lijkt minder na een stuk rijden (warme motor?) maar hiervan niet 100% zeker. Het valt mij het meest op bij het op pad gaan, twijfel of dit mijn perceptie is of misschien een wat andere manier van rijden, ik hoef bijvoorbeeld minder te manoeuvreren bij aankomst thuis. Maar ook iemand anders die erin heeft gereden dacht het minder te horen na een eind rijden. Iemand een idee wat er aan de hand is en wat eraan te doen? M.vr.gr. Art

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U hoort een zingend geluid bij het wegrijden met uw Fiat Punto uit 2004. het geluid is ontstaan na het vervangen van de koppelingset.

Via dit platform een geluid lokaliseren is helaas niet mogelijk. U schrijft dat wederom de koppeling vervangen het probleem verergert lijkt te hebben.

Het eerste wat in mij opkomt is het toplager, dit is het lager wat in de krukas zit waar de price as in gelagerd wordt.




***

Reactie van Art13:

Hallo Leo, Bedankt voor de reactie. Ik las, en hoorde ook van een kennis dat het mogelijk ook in de versnellingsbak zou kunnen zitten, in bijvoorbeeld een lager. Is dat minder plausibel of eventueel uit te sluiten? Het lijkt me sowieso dat het toplager nog "makkelijker" bereikbaar is dan lagers in de versnellingsbak?