Ik rijd ca 35000 km per jaar. Auto is aan vervanging toe.Welke brandstof zal ik kiezen (diesel ->milieuzones-> lagere restwaarde)

Vraag gesteld door walterknoll@hotmail.com op 28 november 2017

Ik wil graag een andere 2e handsauto.
Door grote aantal kilometers dat ik rijd, is diesel meest interssant.
Mijn huidige auto heb ik 5,5 jaar. Ik verwacht de andere auto ook 5 jaar te hebben.
Er komen steeds meer milieuzones. Diesels zijn de kop van jut. Ik vrees dat als ik een diesel koop de afschrijving extra groot zal zijn, lees: dat de restwaarde nihil is.
Is lpg, cng of andere brandstof een optie?

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U bent aan vervanging van uw auto toe en zoekt een andere gebruikte auto. U vraagt zich af welke brandstof gunstig is mede met het oog op milieuzones.

Op onze website vindt u een programma waar u autokosten kunt berekenen op merk en type of op kenteken. U kunt hier dus een berekening maken op benzine of op diesel.

Hier kunt u van elke auto de kosten berekenen in uw specifieke situatie.

Voor wat betreft de milieuzones zijn op dit moment bijvoorbeeld in Duitsland alle milieuzones toegankelijk met een EuroIV diesel (v.a. januari 2005). Duitsland is bezig met een blauwe sticker die toegang tot de milieuzone geeft met een Euro VI diesel (v.a. september 2014). Wanneer dit ingaat en de Euro IV diesels geen toegang meer hebben tot de steden is niet bekend.

In Nederland zien we inderdaad de prijzen van gebruikte diesels dalen om bovenstaande reden en omdat diesel ontmoedigd wordt door de regering.

Het zal dus afhangen van het bouwjaar waarin u de gebruikte auto zoekt wat de juiste keuze is.

Voor wat betreft LPG is het nadeel dat geen enkele motor gemaakt is om op LPG te rijden en dat de aangeboden gebruikte auto's reeds veel kilometers gereden hebben. Als er problemen ontstaan door het rijden op LPG zien we die vaak tussen de 150.000 en 200.000 km.

Bij de wat grotere benzinemotoren met een gehomologeerde LPG installatie, die niet te zwaar belast wordt zien we de minste problemen.