citroen cactus automaat, wat doet hij in de bergen en is deze 100% technisch oke? Ik hoor nl dat de wagen meer in de garage staat dan op de weg

Vraag gesteld door mahe op 20 februari 2015

Heb deze vraag al 3 keer gesteld, betreft citroen cactus, kreeg te horen dat de wagen (automaat) meer in de garage staat dan op de weg, wie kan mij helpen? Wat doet hij in de bergen.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Het is geen probleem om met de C4 Cactus in de bergen te rijden. De auto wordt ook (met de lichtste motor van 60 kW) in thuisland Frankrijk verkocht. Zijn relatief lichte gewicht is wat dat betreft een voordeel. Met de 81 kW versie gaat het wel wat vlotter en gemakkelijker, dus comfortabeler. Als 'vakantieauto' zou ik dus de voorkeur geven aan de sterkere motor. Over de betrouwbaarheid van de auto hebben ons geen klachten bereikt.



***

Reactie van Harry Music:

"Ik hoor nl dat de wagen meer in de garage staat dan op de weg"

Waar deze onzin vandaan komt is mij een raadsel, de "automaat"is niets meer of minder dan een elektronische geschakelde handbak, die mechanisch minder slijt dat een manueel geschakelde bak. De elektronica is bij de Fransen sinds jaar en dag probleemloos.

Het is zaak om tijdens een proefrit uit te vinden of dit concept bij je past, je voelt de bak n.l. schakelen, maar hij schakelt beter dan dat je het zelf zou kunnen ! Ik ben er lyrisch over en wil niet anders, de auto wordt er ook nog een stuk zuiniger van ,doordat de schakelmomenten optimaal gekozen worden. (gemidd rij ik 50/5.1 met uitschieters 4,2/100 , benzine 1.2VTI ETG 82pk)

In de bergen werkt het ook perfect, af en toe schakelt hij sneller op dan dat je zelf zou doen, perfect dus. Voor extreme omstandigheden, afremmen op de motor in de bergen, het nemen van een haarspeld; ff met de flippers op of terugschakelen.