Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Oorzaak geluid bij het wel en niet indrukken van het koppelingpedaal

Vraag gesteld door PieterDerk op 7 oktober 2018

Wij hebben een VW Golf Plus Diesel uit 2005.
Er is een net hoorbaar verschil als we de koppeling indrukken of niet indrukken.
VW zegt dat dit bij elke VW zo is. Het zou een vanuit de febriek ingestelde marge zijn. De VW dealer zegt dat er niets aan de hand is en dat we gewoon door kunnen rijden.
Klopt dit?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt wat de oorzaak is voor een bijgeluid bij het wel en niet intrappen van de koppeling.

Een belangrijk detail is of het bijgeluid juist bij het intrappen ontstaat of juist bij het pedaal los.

In het laatste geval draait de versnellingsbak op dat moment mee. Stationair kan je dan best een gebruikelijk verschil in geluid waarnemen en is inderdaad een normaal verschijnsel. Wanneer u in een rijdende situatie duidelijk minder geluid waarneemt dan wanneer u de koppeling intrapt doet dat vermoeden dat dit uit de bak komt. Dat zou dan een bijgeluid kunnen zijn van een lager en is dus wel serieus.

Wanneer u juist een bijgeluid hoort op het moment dat u de koppeling intrapt zou de koppeling de oorzaak kunnen zijn. In dit geval een druklager dat gaat draaien op het moment dat u de koppeling intrapt. Dat duidt dan op overmatige slijtage.

Hopelijk kunt u zo een inschatting maken hoe serieus dit verschijnsel is en of het mogelijk normaal is zoals de dealer dit verklaart.

 


Reacties

 

A. Bombeeck

Auteur - 28 augustus 2023

Hartelijk bedankt voor Uw feedback. Ik had hetzelfde probleem en wou hiermee al eigenlijk naar de garage. Maar door de duidelijke uitleg ben ik er van overtuigd dat het een normaal verschijnsel is en bespaard het me de rit naar een garage

 

Reactie van PieterDerk:

 

 

De koppeling maakt geluid als hij stationair draait. Als je de koppeling indrukt dan is het weg.
Op internet zag ik de volgende test:
Hoe controleer ik of de koppeling van mijn Volkswagen golf plus versleten is en wat zijn de kosten?
• Start uw Volkswagen golf plus
• Zet uw Volkswagen golf plus stevig op de handrem
• Zorg dat uw Volkswagen golf plus in zijn 3e versnelling staat.
• Laat de koppeling opkomen
1) Slaat vrijwel direct af, dan is de koppeling nog in goede staat.
2) Slaat vrij laat of helemaal niet af, dan is de koppeling aan vervanging toe.
3) Weet je niet zeker of het goed ging in zijn 3, herhaal dan dezelfde stappen in de 4e versnelling.
Is dit voor mij een mogelijkheid of bestaat er het risico dat ik juist schade aanricht?

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:

 

 

Ik kan het geluid op afstand uiteraard niet beoordelen maar het geluid waar u op doelt is vermoedelijk niet de koppeling. Ik denk eerder dat u de bak hoort meedraaien. Dat verdwijnt vervolgens weer wanneer u de koppeling intrapt. Zoals eerder gemeld zie ik daar niets merwaardigs in tenzij het een buitensporig geluid is. Maar in een rijdende situatie moet de bak dan véél meer lawaai produceren. Dat lijkt niet het geval en denk ik niet dat er sprake is van een defect.

De bijgevoegde omschrijving hoe de koppeling getest kan worden is juist. Ik zie geen direct gevaar om deze controle zelf uit te voeren. Maar in relatie tot het omschreven geluid zie ik geen relatie met de koppeling zelf.