Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

De grand scenic hybride assist: is het hybride- ASSIST systeem milieuvriendelijk??

Vraag gesteld door Maxsiem2! op 25 januari 2018

Mijn oog is gevallen op renault scenic diesel met hybride assist. De hybride assist zou ondersteunen totdat het gewenste toerental bereikt is. Betekent dit dat de hybride ondersteuning werkt ( milieuvriendelijk) bij lage snelheden, lees korte afstanden in de stad? Of, als je bv 30 km/uur wil rijden en je hebt het juiste toerental bereikt, dat er geen positief effect meer is? Ik heb onderzoeksresultaten gelezen, maar kan er niet helemaal uit opmaken of de hybride assist het leuk doet met het idee van hybride, of werkelijk milieuvriendelijk is als je korte afstanden rijdt en dan actief blijft?

Alvast bedankt voor uw antwoord.
Tineke Eijkenboom

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de Renault Grand Scenic met Hybrid Assist.

De 1.5 DCI diesel heeft een 10 kW sterke elektromotor aan boord gevoed door een 48 V accu en ontlast de dieselmotor. Deze techniek ondersteund de verbrandingsmotor waardoor het verbruik dus een fractie zuiniger is. Dat zou mogelijk ergens rond de 8-10 procent bedragen.

Deze ondersteuning maakt de auto in bepaalde situaties ook wat vlotter. Het is niet zo dat u lage snelheden of geringe afstanden volledig elektrisch kunt afleggen maar deze ruime MPV krijgt soms een duwtje in de rug, met als gevolg een fractie minder brandstofverbruik. Volgens opgave zou dat 1:28,6 moeten zijn maar volgens onze TOP 10 Zuinige auto's - diesel groot zal dat in de praktijk op 1:19,1 uitkomen. Dat levert deze auto wel in dit overzicht een verdienstelijke 2e plaats op.

Dus om op u vraag terug te komen; ja, er is sprake van een CO2 verlagend systeem maar niet heel spectaculair. Het is wel zo dat de sterke motorrem, om de energie van de rollende auto te gebruiken om de 48 V accu te laden, wel wat gewenning vraagt. Het is soms wat nadrukkelijk aanwezig. Verder levert u door dit systeem wel in op de inhoud in van de kofferruimte. Er zijn dus concessies voor een fractie milieuvoordeel, juist bij optrekken omdat het systeem boven de 1200 toeren niet meer meedoet. Op basis van uw omschreven gebruik kan dat kleine voordeel dus werken.