Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Na vervangen van mijn koppakking verbruikt mijn auto nog steeds koelvloeistof

Vraag gesteld door bkbartje op 25 november 2015

Beste,

Ongeveer een maand geleden heb ik aan andere auto gekocht. Al meteen bleek dat deze wel erg veel koelvloeistof verbruikte. 3L op 100KM. Er is toen vastgesteld dat de koppakking kapot was. deze is tegen een vergoeding vervangen door de garage waar ik de auto gekocht heb.

Nu heb ik de auto 2 weken terug en gebruikt deze nog steeds veel koelvloeistof 1L op 500KM. dat is nog steeds veel maar een stuk minder dan voorheen. Inmiddels is de koelvloeistof ook bruin wat voorheen niet was. Ik heb de garage opgebeld en deze zegt dat ik heb nog een paar weken aan moet kijken. Zelf vind ik dit vreemd advies.

De Auto is een VW passat uit 2003. wat ik er zelf als koelvloeistof bijgedaan heb is G12+ omdat de automaterialen handelaar zei dat dat de goede was. Helaas weet ik niet welke koelvloeistof er door de garage in is gedaan. in het boekje staat dat er altijd G12 gebruikt moet worden. ik weet dus niet of het mengen van deze 2 de kleur verklaart.

Is het een verstandig verhaal om nog even een paar weken te wachten of kan ik beter terug bellen om te vertellen dat ik toch wil dat ze er naar kijken?

P.s. Ik wil nog even als commentaar erbij geben dat eurol deze beschrijving gebruikt bij zijn koelvloeistof
Volkswagen TL-VW 774 D (G12) , TL-VW 774 F (G12+). Het is mij dus niet geheel duidelijk of dat dit nu G12 of G12+ is.

P.s.s. Het gaat om een VW passat uit 2003 2.0L Benzine motor 96KW zonder turbo

Volkswagen (VW)
Passat B5 (1996 - 2005)
Passat 2.0 20V (2002 - 2005)

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt na vervanging van de koppakking een nog altijd overmatig hoog koelvloeistof verbruik.

Allereerst zijn de koelvloeistof specificaties van de betreffende auto; TL-VW 774F (G12+). Dat komt dus overeen met de door u gebruikte koelvloeistof specificaties.

Overigens staat het enorme verbruik los van het gebruikte type koelvloeistof. Het is duidelijk dat met doorrijden het verbruik er echt niet beter op gaat worden. Er is duidelijk nog altijd sprake van een gebrek waarmee het beter is niet meer mee te rijden. Er van uitgaande dat er géén sprake is van een uitwendige lekkage moet de motor het dus verbruiken.

Wanneer daadwerkelijk de koppakking vakkundig is vervangen zou een andere oorzaak gezocht moeten worden in een gescheurde cilinderkop of onderblok. U meldt overigens ook dat het koelwater er bruinachtig uitziet. Ik weet niet of u ook concreet zeker weet of de koppakking ook écht is vervangen maar een toegevoegd dichtmiddel kan het koelwater óók een bruinachtige kleur geven. Dat sluit ook beter aan bij de mededeling ''het nog een paar weken aan te kijken''.

Met een dergelijk middel kan het verbruik dan geleidelijk aan wat gunstiger worden. Dit is echter een paardenmiddel en zeker geen duurzame oplossing. Wanneer toch duidelijk de koppakking is vervangen, zal het zoals eerder gezegd er tóch niet beter op worden en moet de auto wat mij betreft op kort termijn retour.

 


***

 

 

 

Reactie van bkbartje:
Dank voor uw antwoord.

 

 

Deze morgen heb ik alweer contact gehad met de garagehouder omdat ik er achter kwam dat er witte rook uit de uitlaat komt bij een warme motor, niet bij een koude motor, dus eigenlijk zijn alle symptomen weer terug dit ik had toe bleek dat de koppakking vervangen diende te worden.

De garagehouder wil er zelf toch naar kijken alhoewel hij niet weet hoe dat dit kan en ik heb daar een afspraak voor gemaakt voor volgende week.

of dat de koppakking daadwerkelijk vervangen is zou ik niet durven zeggen, maar ik heb een rekening waar op staat dat dit wel het geval is, dus ik ga er dan van uit dat dat ook zo is.

mocht u nog tips hebben dan verneem ik dit graag. ik zal het sowieso laten weten wanneer ik meer informatie heb.