Wat betekenen de nieuwe eu diesel uitstoot normen voor de aanschaf van een 2e hands auto

Vraag gesteld door Loenen op 28 oktober 2015

Vandaag is de EU overeen gekomen dat diesels 2 keer zoveel als 80 milligram stikstof per kilometer mogen uitstoten en vanaf 2012 120 milligram. Verder wordt in september 2017 de Real Driving Emissions-test ingevoerd die de werkelijke uitstoot moet meten.

Omdat ik een oude golf diesel (99) rijd en in Rotterdam werk, wilde ik zeer binnenkort een nieuwe 2e hands diesel auto aanschaffen. Ik mag straks Rotterdam helaas niet meer in.

Ik kan niet wachten tot september 2017 met de aanschaf van de auto, hoe weet ik dat ik een diesel koop waar ik geen extra heffingen voor hoef te betalen in 2017 of 2021? (ik wil graag lang met een auto doen ivm kosten)

Als ik nu bijvoorbeeld een auto koop die 100 milligram uitstoot volgens de fabriek, kan ik dan alsnog een extra heffing krijgen in 2017 als de werkelijke uitstoot hoger blijkt te zijn? En gaat Nederland mee met deze emissie afspraken of gaan ze nóg strenger zijn?

Ik baalde al dat ik mijn huidige goedwerkende auto weg moet doen en had al een auto op het oog maar nu weet ik echt niet meer wat ik moet aanschaffen waarmee ik niet het risico loop dat ik over 2 jaar weer een andere moet kopen.

Kan iemand mij duidelijkheid bieden?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Het is inderdaad zo dat er een nieuwe EU-norm is afgesproken over de overschrijding van de inmiddels beruchte NOx uitstoot van diesels. De Europese Commissie had de lat wat hoger gelegd dan wat de auto producerende landen in gedachte hadden. Uiteindelijk is de autolobby machtig genoeg gebleken om er een gunstiger compromis uit te slepen. In ieder geval zal de nieuwe emissietest ingaande eind 2017 een bijdrage gaan leveren aan een realistischer NOx en CO2 productie met zoals gezegd afspraken over de NOx overschrijdingsnorm tot 2021 én daarna.

Wanneer u echter overweegt een gebruikte diesel aan te schaffen voldoet deze auto aan de op dat moment geldende emissie eisen. De typegoedkeuring blijft gewoon van kracht óók wanneer er voor nieuwe auto's inmiddels een strengere emissienorm geldt.

In theorie zou het betreffende bouwjaar en de daarvoor geldende emissie eisen wel van invloed kunnen zijn voor het milieuzone beleid van Utrecht en Rotterdam. Het is lastig om met een vooruitziende blik een inschatting te maken hoe hoog de lat in de toekomst gelegd gaat worden en welke gemeenten meegaan in dit beleid. Vooralsnog lijkt het vizier gericht op de fijnstof uitstoot en zal de moderne generatie diesels met fabrieksroetfilters naar verwachting niet gauw de toegang ontzegd worden.

Bij aanschaf van een andere auto zet u in op een zo lang mogelijke gebruiksduur. Het is begrijpelijk dat u niet noodgedwongen eerder afscheid wilt nemen van uw toekomstige auto zoals bij uw huidige diesel wel het geval is. Zoals gezegd is het niet mogelijk een concreet beeld te schetsen hoe het milieubeleid er in de toekomst uit gaat zien. Ik denk echter dat de huidige generatie diesels mét roetfilter wat fijnstof uitstoot betreft schoon genoeg zijn om toch met vertrouwen tot aanschaf over te gaan.