tuning van benzine auto's met turbo

Vraag gesteld door john.t op 30 maart 2016

Mijn ford focus turbo ecoboost op benzine is getuned naar alle tevredenheid,maar het stoort mij wel,dat hij soms als je het gas diep in duwt bij een laag toerental dat hij eerst inhoud en schokkerig aan voelt en vervolgens als hij op toeren komt en de turbo op druk begint te komen weg schiet.Is dit normaal voor benzine auto's of moet en kan dit anders afgesteld worden? Er is mij verteld dat een diesel dat niet doet omdat deze meer koppel onderin heeft.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw vraag gaat over het rijgedrag van getunede Ford Focus Ecoboost.

Veel tuners peppen de 100 of 125 pk Ecoboost versies op naar 140 pk en een koppel van rond de 225 Nm bij 2300 rpm. Bij dergelijke lichte gedownsizede motoren ontstaat wel een groot verschil in prestaties en soepelheid tussen het stationaire toerental en het toerenmoment dat de turbo de auto en uzelf een flinke duw in de rug geeft. Bij toerentallen onder de 2000 rpm is de motor zonder turbo verre van levendig en heeft de motor vanuit een laag toerental tijd nodig om enigszins nukkig het toerental te bereiken waarbij de turbo z'n broodnodige bijdrage kan leveren. Het tunen heeft meer trekkracht opgeleverd maar komt wel pas bij een hoger toerental vrij en ontstaat er dus wat nadrukkelijker ''alles of niets''.

Bij diesels komt het verschijnsel ook wel voor wanneer de motor zónder turbo misschien wat te krap bemeten is voor de auto. Wanneer je bij lage snelheden iets meer anticipeert door bewust nét iets hoger in toeren te rijden door bijvoorbeeld minder snel op te schakelen, zal het verschijnsel minder nadrukkelijk merkbaar zijn.



***

Reactie van john.t:

In mijn geval gaat het hier om de ford focus turbo ecoboost 110 kw die getuned is. Hiervan zou ik toch graag willen weten of het nut heeft om hem opnieuw te laten tunen met andere afstellingen als dat kan of dat er andere mogelijkheden zijn zodat hij ook onder de turbo druk vloeiender is of zijn er hier geen betere resultaten mee te behalen.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Eigenlijk zou u een een beeld moeten krijgen van de koppelkromme vóór en na de tuning om vast te stellen wat er precies is gewijzigd. Van de voorbeelden die ik tegenkom zie ik dat de toename aan trekkracht pas in een hoger toerengebied gerealiseerd wordt, ergens rond de 2300 toeren. Ik verwacht niet dat het haalbaar is om bijvoorbeeld rond de 1500 toeren al het maximale koppel te bereiken. Eigenlijk is dit min of meer het motorkarakter waarmee je met tunen wel meer koppel en motorvermogen weet te bereiken maar het turbogat niet mee krijgt opgevuld. Het blijft dan gewoon een licht motortje die in afwachting van de turbo tot die tijd niet erg levendig is.