Te dure / onnodige reparatie?

Vraag gesteld door MENV op 21 juli 2017

Vorige week heb ik mijn Ford Focus naar de garage gebracht omdat hij op 3 cilinders liep. Zonder te overleggen heeft de garage de alle bougies, de bougiekabels en de bobine vervangen. Volgens de garage was dit nodig om de volgende redenen:

- De bobine zou één van de bougies te weinig spanning geven
- Een van de bougies zou voor een deel zwartgeblakerd zou zijn, met teveel ruimte tussen de polen
- De bougiekabels zouden van binnen een te hoge weerstand hebben (aan de buitenkant zagen ze er wel nog prima uit)
- De kleur van de vonk van nog werkende bougies zou niet goed geweest zijn

Het kostenplaatje zag er als volgt uit:
Eur 28 - 4 bougies
Eur 60 - Beru bougiekabel set
Eur 64 - Bobine
Eur 50 - Uitlezen, testen, vervangen ontstekingsdelen
Eur 9 - Klein materiaal
Eur 4 - Milieuheffing en afvaltoeslag
Totaal: Eur 260 incl. BTW

Ik vind het vervelend dat de garage niet vooraf heeft overlegd, maar heb uiteindelijk wel betaald omdat ik zelf weinig technische kennis over dit onderwerp heb.

Waren al deze kosten wel echt nodig?
En waren er eventueel ook goedkopere oplossingen te bedenken?

Alvast bedankt voor uw advies

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Uw Ford Focus liep op 3 cilinders en is gerepareerd door uw garage. U twijfelt nu of er geen overbodige reparaties uitgevoerd zijn.

Allereerst geeft u niet aan welke motor er in uw auto zit en wat de leeftijd en kilometerstand is.

Als ik sec naar de reparaties kijk zijn dit wel allemaal onderdelen/reparaties die de oorzaak van het uitvallen van een cilinder kunnen zijn. De bobine kan het gevolg van een kabel met een hoge weerstand zijn of van een defecte bougie maar het kan ook zijn dat de bobine te weinig spanning aan de bougie gaf omdat de kabel te veel weerstand had.

Als het zo ver is dat er een cilinder uitvalt is het wel verstandig om de bougie's en de kabels van alle cilinders te vervangen. Ook een nieuwe bobine hoort wel bij deze reparatie thuis om te voorkomen dat u volgende week weer een zelfde probleem heeft op een andere cilinder, Als er veel weerstand in de bougie en de kabel zit wordt de bobine ook extra belast.

Voor een duurzame reparatie zijn dit verstandige vervangingen.

In het vervolg kunt u met uw garage afspreken tot welk bedrag zij mogen repareren zonder u te bellen of dat ze altijd eerst moeten bellen.

U had de auto gebracht omdat hij op 3 cilinders liep en dat is gerepareerd.Ook de kosten die bij u in rekening zijn gebracht zijn netjes, de onderdeel-prijzen zijn de prijzen die op de vrije markt gerekend worden.





***

Reactie van MENV:

Dank je, Leo.
Dit heeft mijn vragen en bezorgdheid prima beantwoord.