Koppeling Ford Focus 1.6 TDCI (2008) slipt weer kort na vervanging

Vraag gesteld door splug op 09 september 2018

In december 2017 de koppeling, drukgroep en lager van mijn Ford Focus 1.6 TDCI (2008) laten vervangen. Kort daarna lekte er vloeistof onder de auto. Bij terug gaan naar de garage bleek dit door een beschadigde keerring van de aandrijfas te zijn geweest. Dit is onder garantie opgelost.

Echter daarna merkte ik als ik in 5e versnelling optrek van 100 naar 120 km/h dat het toerental van 2000 toeren een sprong maakt met 400 toeren, maar dat er nauwelijks versnelling is. Begin juni is er door de garage naar gekeken. Zij constateerden ook een sprong van 50 toeren en gaven aan dat het ook gereproduceerd kon worden in de 4e versnelling bij versnellen van 80 naar 100 km/h. Zij gaven aan dat er 3 monteurs in gereden hebben en dat dit absoluut niet de koppeling was. Na een update van de motor- en dashboard software gaven ze aan dat ik moest afwachten of het erger werd. De koppeling is nog in garantie tot december 2018.

Nu in september zie ik dat versnelling in 4e (80-100km/h) en 5e (100-120km/h) honderden toeren omhoog schiet waarbij de auto niet of nauwelijks versnelt. Vervolgens zakt het toerental in om weer langzaam (met versnelling van de auto) omhoog te lopen.

Ook merk ik dat bij het omhoogrijden er minder versnelling is (meer slip?). En laatst had ik bij gelijkblijvend toerental ook het geval dat de auto versnelde. Voor mijn gevoel heeft dit toch iets met de aandrijving te maken.

De auto moet binnenkort weer voor een beurt en ik wil er nogmaals op aandringen dat ze naar de koppeling kijken.

@expert wat is uw advies?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De koppeling van uw Ford is vervangen. Daarna merkt u slip op. De garage ontkent dat het aan de koppeling ligt en gaf aan af te wachten tot het erger wordt.

Dat lijkt nu zeker aan de orde. U omschrijft het heel duidelijk. Als, zonder dat u het koppelingspedaal aanraakt, het toerental van de motor niet gelijk opgaat met de snelheid van de auto, dan is er sprake van een slippende koppeling. Dat kan liggen aan de koppelingsplaat zelf of aan de drukgroep. U heeft nog garantie op de reparatie, u kunt zich daar op beroepen.



***

Reactie van splug:

Bedankt voor uw antwoord. Gisteren is de auto terug gekomen van de garage na beurt en reparatie. De garage gaf aan dat er een snee in het rubber van de druklager zat en dat daardoor vet/olie op de platen is gekomen met tot gevolg een slippende koppeling. Ze hebben druklager, drukgroep met platen vervangen. Alles weer nieuw. Ik ga er vanuit dat het zo is opgelost...