Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Gevolgen terugroepactie VAG Nederland

Vraag gesteld door Lahnstein op 19 maart 2018

Ben de eigenaar van een Volkwagen Tiguan Diesel (EA189) en ben al een paar maal uitgenodigd voor de terugroepactie van VAG Nederland. Mijn auto is destijds gekocht in Duitsland en op een Nederlands kenteken gezet via onze plaatselijke garage (geen VW dealer). Het aanpassen van de software door VAG Nederland is niet zonder riscico's. Minder motorprestaties, hoger verbruik, extra kosten (roetfilter, slijtage EGR). Maak mij geen enkele illusie dat VAG Nederland mij voor deze extra kosten schadeloos zal stellen, eens te meer omdat het reguliere onderhoud niet plaats vindt bij een erkende VW dealer. De actualiteit is bovendien dat het rijden met een diesel de laatste tijd steeds vaker negatief in het nieuws komt. De kans is enkbeeldig dat de APK ook roetuitstoot zal gaan omvatten. Maak ik geen gebruik van de terugroepactie, dan rij ik wellicht met een "vieze" diesel rond en dat wil ik ook niet. Zijn er andere opties, bijv. een onafhankelijke roetmeting met een advies hoe dit te verhelpen zonder VAG Nederland zich er mee bemoeit. En als ik niks doe, ben ik dan dan bijvoorbeeld in Duitsland strafbaar? En wat gebeurt er als mijn auto wil inruilen of verkopen zonder de aangepaste software?

Met vriendelijke groet,
Hans Lahnstein

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft een vraag over de software recall van VW.

Op dit moment maakt een roetmeting reeds deel uit van de APK. Deze auto zal echter zowel voor als na de software-update aan de roet eisen voldoen. De sjoemelsoftware gaat overigens niet over roet maar vooral over NOx.

De RDW ziet dit als een auto die niet conform is aan de eisen, waarbij de eigenaar de mogelijkheid, maar geen verplichting, heeft om een update te laten uitvoeren. Er zijn dus géén APK concequenties wanneer de update niet is uitgevoerd.

De TÜV keurt in Duitsland de “sjoemel” Volkswagens af als ze geen update hebben gehad, omdat een recall moet worden uitgevoerd als dit een “ernstig milieu- of veiligheidsrisico” inhoudt.

Zonder software-update bent u met een auto met Nederlands kenteken niet strafbaar in Duitsland.