Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Problemen met nieuwe roetfilter

Vraag gesteld door R. van Minnen op 22 januari 2025

Sinds december 2023 ben ik de gelukkige eigenaar van een VW Passat variant 1.6 tdi uit 2017 (automaat). En heb deze in onderhoud bij vw service punt - autobedrijf Jan Kok in Zwolle.

Ruim 2 maanden geleden heb ik mijn auto - vw Passat variant 1.6 tdi 2017 (automaat) naar de garage gebracht voor Apk. Daar is aan de hand van meeting geconstateerd dat de roetfilter vervangen diende te worden, dit is gebeurd en vervangen met een niet vw originele roetfilter, dit omdat het aanzienlijk goedkoper was. Echter vanaf het plaatsen van deze roetfilter is mijn verbruik van de auto aanzienlijk gestegen, waar ik voorheen met gemak 1:22 tot 1:24 (zelfs 1 keer 1:26), perst het nu met moeite 1:18 er uit, veelal haal ik dat niet eens. Bij het tankstation zie ik dat mijn actieradius op een tank van 66 liter is gezakt van gemiddeld ca 1200km naar 900/800km, dat is een daling van 300/400km per tankbeurt. Ook heb ik het gevoel dat de auto inhoud, moeite heeft om vermogen te geven wanneer nodig, bvb inhalen of optrekken. Daarbij blijft de auto langer dan gebruikelijk en ik gewend ben in de hoge toeren hangen alvorens deze doorschakeld naar de volgende versnelling (DSG bak). Bij de autobedrijf Jan Kok, de officiële vw service punt, hebben ze ernaar gekeken, gemeten en met de auto zelf gereden en volgens hun is er niks aan de hand en presteert de auto naar richtlijnen vw en er dus niks mis is met de door hun geplaatste roetfilter. Kortom ik moet het maar mee doen en het is wat het is. Toch zit het mij niet lekker. Ook viel mij op dat de regeneratieproces steeds vaker voorkomt. Ook dat was geen reden tot zorgen. Kortom ik zit met mijn handen in het haar.

Dus ik dacht laat ik de ANWB eens benaderen en vragen of zij iets weten wat er mis is met mij VW Passat? Vandaar deze mail. Ik hoor graag van u.

Merk: Volkswagen
Type: Passat
Bouwjaar: 2017
Brandstof: Diesel

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

Uw auto heeft minder vermogen en verbruikt meer brandstof na plaatsen van een ander roetfilter. U vraagt of hier een logisch verband tussen zit.

Het roetfilter veroorzaakt een kleine tegendruk in het uitlaatcircuit. Bij het ontwikkelen van de motor is uitgegaan van deze tegendruk, bijvoorbeeld de turbo en de EGR-klep houden rekening met deze tegendruk.
Wanneer het roetfilter vervangen wordt door een imitatie-exemplaar kan deze zorgen voor verstoren van de druk in het uitlaatcircuit waardoor eerder genoemde onderdelen niet goed presteren. Gevolgen zijn dan minder vermogen en een hoger brandstofverbruik. Of dit probleem ook in uw geval speelt is alleen vast te stellen door metingen op en aan de motor uit te voeren.

Er kan natuurlijk ook een ander defect aan de hand zijn, bijvoorbeeld een defecte lucht massa meter of versleten verstuivers. Wellicht is het minder presteren en hogere verbruik al langer aan de hand maar is het u opgevallen na het vervangen van het roetfilter.

Het is zodoende noodzakelijk om een diagnose te laten stelen door uw garage of een diesel specialist zodat de schuldige met meer zekerheid aangewezen kan worden. 

Veel meer over diverse onderdelen zoals EGR-klep, roetfilter en luchtmassameter kunt u vinden op onze pagina: ANWB auto onderdelen ABC.